Agressie aanpakken: hard optreden niet altijd de beste oplossing

Agressie aanpakken: hard optreden niet altijd de beste oplossing

Artikel
2 minuten leestijd

Agressie en geweld tegen ondernemers blijft actueel. In het midden- en kleinbedrijf maar ook in andere sectoren, waaronder de overheid, is het een groeiend probleem. Goed risicomanagement en de juiste beveiligingsmaatregelen kunnen agressie en geweld helpen terugdringen. Daarbij is het goed om te weten dat hard optreden niet altijd de beste oplossing is.

Agressie en geweld zijn zaken waar beveiligers bij Securitas regelmatig mee te maken hebben. Onder andere bij de beveiliging van gemeentes. Ze merken dat het vaak gaat om uitingen van angst en frustratie en in sommige gevallen van verdriet. Ook komt het voor dat mensen agressief en gewelddadig gedrag vertonen uit machteloosheid, uit het gevoel geen controle te hebben. Vaak is er een achterliggende reden voor agressief gedrag.

Hoe pak je agressie aan?

De vraag die bij veel gemeentes leeft is: Hoe pak je agressie aan? Wanneer maak je er melding van en hoe zorg je ervoor dat het in de toekomst niet meer gebeurt? De ervaring leert steeds vaker dat een effectieve aanpak niet ligt het klassieke beveiligen waarin hard optreden de norm is, maar in een open respectvolle houding. Het is belangrijk iemand de keuze te geven om zijn of haar gedrag te veranderen. Dat doe je onder andere door een bepaalde mate van begrip te tonen.

Rust in handelen en oordeelvrij communiceren

Met een open en respectvolle houding kun je escalatie voorkomen. Beveiligers bereiken daar vaak meer mee dan wanneer ze iemand bij de eerste signalen van agressie beetpakken en de deur wijzen. Het is aangetoond dat je agressie kunt terugdringen door gastvrij te zijn en tegelijkertijd de orde te handhaven. De rol van beveiliger is dan ook duaal. Deze signaleert afwijkend gedrag en treedt de-escalerend op. Met oog voor de mens. Rust in handelen en respectvol en oordeelvrij communiceren zijn essentieel. Het doel moet zijn: voorkomen en waar nodig de-escaleren.

Trigger voor agressief gedrag achterhalen

De angst dat een zachtere aanpak een vrijbrief geeft voor agressief gedrag wanneer men boos of gefrustreerd is, is begrijpelijk. Toch blijkt dit in de prakijk erg mee te vallen. Een waardevolle tip is je er als ambtenaar of ondernemer bewust van te zijn dat er altijd een trigger, een aanleiding is voor agressief gedrag. Als je deze kunt weghalen en het probleem bij de bron kunt aanpakken dan kun je agressie vaak ook weer in de kiem smoren.

Trainen in omgaan met agressie en geweld

Beveiligers die in opdracht van Securitas bij overheidsinstellingen worden ingezet, hebben de opleiding Ordebewaring Publieke Dienstverlening (OPD) gevolgd. Zij hebben geleerd hun emoties onder controle te houden, de gemoederen tot bedaren brengen en indien nodig de positieve communicatie herstellen. Toch kunnen ondernemers die geen professionele beveiliging inhuren ook veel doen om agressie tegen te gaan. Onder andere door werknemers te trainen in het omgaan met agressie en geweld en te investeren in een goede strategie.

Risicomanagement als basis voor veiligheid

Strategie is de basis van een effectieve veiligheidsaanpak. Het bepalen daarvan is dan ook de eerste stap van de Securitas Risk Approach, de risicomanagement methode van Securitas. Bent u benieuwd welke stappen u kunt ondernemen om de weerbaarheid en veiligheid binnen uw organisatie te vergroten? Bekijk dan onze whitepaper over risicomanagement en effectieve oplossingen.