Sluitbegeleiding op afstand bij De Haan Minerale Oliën

Sluitbegeleiding op afstand bij De Haan Minerale Oliën

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Geen fysieke beveiliging meer inzetten tijdens het afsluiten van een tankstation na 21.00 uur? Het was een spannende beslissing, maar wel de juiste. Dat blijkt uit een intensieve en succesvolle pilot die De Haan Minerale Oliën in samenwerking met Securitas Technology uitvoerde bij tien van haar tankstations.

Met sluitbegeleiding op afstand kunnen tankstations nu ook zonder fysieke begeleiding veilig afsluiten. Innovatieve software, cameratechnologie en de meldkamer van Securitas staan centraal in het sluitingsprotocol dat na een succesvolle pilot werd uitgerold bij meer dan vijftig tankstations.

New Call-to-action

Sluiting op de voet volgen

‘Eind 2016 kregen tankstations onder bepaalde voorwaarden toestemming om sluitbegeleiding op afstand te testen’, vertelt een medewerker die verantwoordelijk is voor IT en beveiliging binnen De Haan Minerale Oliën. ‘Dat was voor ons het moment om te kijken aan welke eisen we moesten voldoen. Samen met Securitas hebben we toen een aantal pilotlocaties aangewezen. Omdat sluitbegeleiding op afstand in onze branche nieuw was, hadden we de mogelijkheid om het systeem voor ons zo efficiënt mogelijk te in richten.’

‘We kozen we ervoor om met knoppen en lampjes te werken’ vervolgt hij. ‘Zodra een medewerker klaar is om af te sluiten, drukt hij of zij op een knop om zich aan te melden bij de alarmcentrale. In eerste instantie gaat er een rood lampje branden dat groen wordt zodra het contact met de alarmcentrale is gemaakt. Via verschillende camera’s op locatie kunnen de centralisten onze medewerkers vervolgens in de gaten houden zodat ze veilig het terrein kunnen verlaten.’

‘Een van de belangrijkste voordelen is dat er minder kostbare tijd verloren gaat als er iets gebeurt. Traditioneel kwam een paar minuten voor sluitingstijd een busje met een beveiliger voorrijden om de sluiting te begeleiden. Het nadeel daarvan was dat deze de auto niet mocht verlaten. Als er wat gebeurde moest hij het verhaal aan de alarmcentrale uitleggen die het dit vervolgens weer aan de politie duidelijk moest maken. Het mooie aan sluitbegeleiding op afstand is dat, als er iets gebeurt, de politie via een Live View-functie gelijk over beelden beschikt en een signalement.’

Medewerkers overtuigen

Hoewel de voordelen van sluitbegeleiding op afstand groot zijn, was het overtuigen van de medewerkers een van de spannendste aspecten van het traject, ondervond het bedrijf. ‘Van tevoren dachten we dat medewerkers zich onveilig zouden voelen. Daarom wilden we het systeem eerst goed testen voordat we ermee naar buiten kwamen. We hebben intern veel overlegd, verteld wat ons plan was, hoe we het wilden doen en medewerkers uitgenodigd om te laten zien hoe het aan de andere kant werkt, in de meldkamer.’

‘De mogelijkheid die Securitas gaf om onze medewerkers te laten ervaren wat de nieuwe werkwijze voor ze betekent, vonden wij een groot pluspunt. Op deze manier kregen we de kans om het project te laten landen. We hebben een stuk of tien mensen meegenomen naar de alarmcentrale in Geldrop en van daaruit meegekeken naar wat er gebeurt als een medewerker zich bij de meldkamer aanmeldt. Zo konden zij precies zien welke beelden de centralisten ontvangen en hoe deze – in geval van nood – via Live View rechtstreeks worden doorgezet naar de politie.’

Investeren en besparen

Voor De Haan Minerale Oliën betekende de nieuwe werkwijze zowel een investering als een besparing. ‘We wilden al langer investeren in nieuwe camera’s en systemen en dit was een goed moment om in één keer een investering te doen waarmee we niet alleen de veiligheid vergroten, maar ook veel besparen. De combinatie van technische dienstverlening en fysieke beveiliging is een belangrijke reden waarom De Haan Minerale Oliën voor de dienstverlening van Securitas heeft gekozen.’

New Call-to-action