De persoonlijke benadering, korte lijnen en heldere afspraken. Voor het Brabantse familiebedrijf Brabantia zijn dat kwaliteiten waarin Securitas zich onderscheidt. ‘Het klinkt misschien raar, maar het feit dat er mensen achter dit bedrijf zitten die je altijd kunt benaderen, dat is in deze tijd veel waard’, aldus directeur Thomas Deenen.
Een brievenbus, droogmolen, aardappelschilmesje, blikopener, pedaalemmer of knoflookpers; een gemiddeld Nederlands huishouden heeft tussen de vijf en zeven artikelen van Brabantia. Vaak zelfs zonder dat ze het weten’, vertelt Deenen. Het bedrijf, gespecialiseerd in huishoudelijke artikelen, is dan ook een oer-Hollands bedrijf met een lange traditie. ‘We zijn bijna 103 jaar oud en mogen sinds drie jaar het predicaat Koninklijk voeren. Daar zijn we heel trots op.’
Zowel veiligheid als duurzaamheid staan hoog in het vaandel bij Brabantia. ‘Duurzaamheid zit in onze genen’, zegt Deenen. ‘Als je als klein bedrijf begint in een dorp waar iedereen bij je werkt, dan kun je moeilijk de boel vervuilen of slecht omgaan met je mensen. Als familiebedrijf hebben we andere waarden dan veel grote bedrijven. We hebben meer oog voor mensen, relaties en het milieu. Dat geldt ook voor de werkwijze op onze productielocaties in België, Letland en China.’
Ook de relatie met Securitas houdt al langer dan tien jaar stand. Deenen: ‘Surveillanten verzorgen dagelijks de openings- en sluitrondes van het hoofdkantoor in Valkenswaard. In principe komt Securitas hier iedere dag ‘s ochtends en ’s avonds. Daarnaast regelt Securitas onze alarmopvolging. Op het moment dat het alarm – bedoeld of onbedoeld – afgaat, komt een surveillant kijken. En die staat binnen no time op de stoep, hebben we gemerkt.’
Op het hoofdkantoor bevinden zich onder andere de verkoop- en exportorganisatie en de marketing – en development afdelingen. Er werken ongeveer honderd mensen. ‘De veiligheidsissues waar wij mee te maken hebben, verschillen niet veel van die in andere kantooromgevingen’, zegt Deenen. ‘Wij vinden het vooral belangrijk dat mensen niet ongeautoriseerd naar binnen kunnen en bijvoorbeeld toegang kunnen krijgen tot onze ICT-systemen. Dat zie ik als een van de belangrijkste risico’s van dit moment. ‘
‘Het is niet meer zozeer het papiertje dat op een bureau rondslingert, maar de toegang tot data die een bedreiging vormt’, vervolgt hij. ‘Hoewel we op het hoofdkantoor weinig van fysieke waarde bewaren, doen wij op deze locatie wel veel aan productontwikkeling. Daarbij gaat het ook om intellectueel eigendom over nieuwe ideeën en producten. Deze willen wij zo goed mogelijk beschermen. Dat doen we door middel van informatiebeveiliging en het trainen van onze medewerkers, maar ook met fysieke beveiligingsmaatregelen.’
Bij de bouw van het nieuwe hoofdkantoor op het oude fabrieksterrein in Valkenswaard is in samenspraak met Securitas goed gekeken hoe de veiligheid kon worden verbeterd. Daarbij was het behoud van de gastvrijheid volgens Deenen een belangrijk issue. ‘Je wilt bezoekers op een gastvrije, natuurlijke manier welkom heten, maar wel alleen de juiste mensen. Daarom hebben we er toch voor gekozen om dit pand iets minder toegankelijk te maken. Zo moet je nu eerst aanbellen en worden onze bezoekers opgehaald door een medewerker.’
Hoewel de nieuwe beveiligingsmaatregelen wel om aanpassingsvermogen vroegen, merkte de directeur dat medewerkers ze begrepen door uit te leggen waarom ze nodig waren. De nuchtere aanpak van Securitas kwam daarbij van pas. ‘Wij hebben veel gehad aan de ervaring van Securitas. Zij weten hoe andere bedrijven dit aanpakken, welke fouten er worden gemaakt en hoe je deze kunt voorkomen. De onzinnigheden waren er in feite al uitgehaald voor de implementatie van de maatregelen.’
De mogelijkheid om op elk moment even te kunnen sparren of advies in te winnen vindt Deenen een van de prettigste aspecten van de samenwerking met Securitas. ‘De afspraken zijn helder en de lijntjes zijn kort. Zowel de centrale als de mensen zijn goed te bereiken en altijd bereid een gesprek met ons aan te gaan. Dat vind ik bijzonder want dat is in deze tijd lang niet overal meer het geval.’
Een ander aspect dat Deenen kan waarderen is dat het maken van winst niet op de eerste plek staat. ‘Securitas liet dat zien toen we tijdens het bouwtraject op een gegeven moment twee locaties hadden waarvan en er één leeg stond. Toen we aangaven dat we toch graag wilden dat er op die locatie een oogje in het zeil werd gehouden, heeft Securitas geweldig goed meegedacht over hoe we dat konden organiseren zonder dat het heel veel ging kosten. Dat is mij bijgebleven.’