MOT: ‘Investeren in technologie heeft onze beveiliging een boost gegeven’

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Voor de beste service, kwaliteit en beveiligingsoplossingen terug kunnen vallen op een grote, professionele organisatie. Voor Maasvlakte Olie Terminal (MOT) en Gate terminal in Rotterdam zijn dat de belangrijkste voordelen van de samenwerking met Securitas. In de gezamenlijke portiersloge waakt Securitas dag en nacht over de sites waar olie en gas de hoofdrol spelen. 

De op- en overslag van ruwe aardolie en gas (LNG) is de corebusiness van de Rotterdamse bedrijven aan het eind van de (eerste) Maasvlakte. Gate terminal heeft een doorzetcapaciteit van 12 miljard kubieke meter gas per jaar. MOT is een van de grootste olieterminals in de wereld. Via het bedrijf wordt ongeveer een derde van alle in Rotterdam ingevoerde aardolie verpompt.

New Call-to-action


Beperkte operatie

‘Qua oppervlakte, volume en belang voor de Rotterdamse haven zijn we groot, terwijl we als organisatie eigenlijk vrij klein zijn’, vertelt Kees Bevaart, HSSEQ Supervisor bij MOT. Op de site werken zo’n 50 mensen. Dat is volgens hem mogelijk omdat de activiteiten op de terminal beperkt zijn. ‘We lossen schepen en die lossen we in tanks. Vandaaruit pompen we de olie weg. We verladen bijvoorbeeld geen tankauto’s en spoorketelwagons. Ook hebben we geen verwarmde tanks. Omdat we een beperkte operatie hebben kunnen we praktisch en snel werken in een kleine organisatie.’

‘Vanwege de omvang van de organisatie besteedt MOT specialismes graag uit’, vervolgt hij. ‘Als wij bijvoorbeeld een bodem moeten vervangen van een tank op onze site, dan doen we samen met een ander bedrijf. Tankonderhoud is een specialisme en hetzelfde geldt voor security. Beveiliging is een vak wat niet tot onze core business behoort. We zijn daarom blij dat we dit kunnen uitbesteden aan een sterke partij als Securitas. Deze verzorgt sinds een jaar of acht voor zowel de beveiliging als de ontvangst van onze gasten. Overdag én ’s nachts.’

Nieuwe portiersloge

Receptietaken, het checken van mensen op de noodzakelijke opleiding en training, en als het nodig is deze training ook geven. Het zijn enkele van de beveiligingstaken van Securitas op de Rotterdamse site. Daarnaast heeft Securitas de opdracht het terrein te bewaken. Zowel vanuit de portiersloge als vanuit het Securitas Operations Center (SOC). ‘Het is aan Securitas om ervoor te zorgen dat indringers en/of andere onbevoegden niet door het hek komen. Inbraak is vanwege het kapitaal op onze sites een reëel risico’, aldus Bevaart. 

De belangrijkste beveiligingsactiviteiten spelen zich af in de portiersloge. Bevaart: ‘Die is zes jaar geleden mede door de inspanningen van Securitas tot stand gekomen. Het was een groot project waarbij heel wat onderhandelingen en discussies zijn gevoerd met politie, het Havenbedrijf en zelfs vissers. Uiteindelijk is het gelukt om een stuk weg en een deel van de waterzijde af te zetten zodat we een gezamenlijke loge konden bouwen en de beveiliging konden vergroten.’

Drones inzetten voor securityrondes

‘Niet alleen de investering in nieuwe loge heeft de beveiliging een boost gegeven’, vervolgt hij. ‘We investeren ook in technologie. Zo hebben we extra camera’s geïnstalleerd, waaronder infrarood- en bewegingscamera’s en werken we met toegangspassen en kentekenherkenning. Door al deze maatregelen is het securityniveau op de terminals een stuk hoger geworden. Op dit moment zijn we samen met Securitas en een aantal andere partijen bezig om te kijken of we drones kunnen inzetten voor securityrondes. Dat zijn nieuwe interessante ontwikkelingen.’

Hoewel het vooralsnog om een piotproject gaat, gelooft hij dat drones de toekomst zijn. ‘Zeker als je kijkt naar de huidige arbeidsmarkt. In de beveiliging is op dit moment niet of nauwelijks aan mensen te komen. Als je een stukje menskracht kunt vervangen door drones dan is dat een perfecte oplossing. Drones zijn sneller, goedkoper en kunnen andere dingen dan mensen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat mensen nodig blijven. Ik zou onze bezoekers niet zo snel door een drone te woord laten staan.’

Technologische ontwikkelingen

Bevaart vindt het mooi dat Securitas vooroploopt als het gaat om technologische ontwikkelingen. ‘Securitas is een wereldbedrijf en toonaangevend op dit gebied. Voor ons is dat belangrijk. Hoewel ons hek uit 1970 er nog steeds staat, vinden we het van groot belang om bij te blijven. Dat is nodig als je kijkt naar de wereld waarin we nu leven. Niet alleen de oorlog in Oekraïne laat onze markt niet onberoerd, ook terrorisme en milieu-activisme hebben de afgelopen jaren een groei doorgemaakt. Dat zijn ontwikkelingen waar we op voorbereid moeten zijn.’

New Call-to-action