Collectief Rietdijk kreeg het voor elkaar

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Een ideaal gebied om rottigheid uit halen. Zo stond bedrijventerrein Rietdijk in Giessen bekend. Inbraak, brandstofdiefstal en vandalisme; ondernemers werden lange tijd geplaagd door verschillende vormen van criminaliteit. ‘We hadden geen idee van wat zich hier ’s nachts afspeelde’, zegt Melissa Lievaart, lid van de werkgroep Beveiliging van ondernemersvereniging Den Alm.

Met drie uitgangswegen was het bedrijventerrein – waar zo’n 140 bedrijven zijn gevestigd – kwetsbaar voor criminaliteit en ander soort overlast. ‘Het was heel gemakkelijk om hier iets uit te spoken. Je kunt er op verschillende plekken uit en je zit zo op de snelweg’, zegt Lievaart. Ondanks de overlast bleek het niet gemakkelijk de beveiliging op het bedrijventerrein aan te scherpen. Jaren geleden al boog de eerste werkgroep zich over een beveiligingsplan. Lievaart: ‘Er moest iets gebeuren, maar de invulling was niet eenvoudig.’

securitas en rietdijk in giessen

 

Struikelblok

De diversiteit op het bedrijventerrein was het grootste struikelblok. Van transportbedrijven, bedrijfsverzamelgebouwen, een fietsenzaak tot een Chinees en antiquair; hoewel het contact tussen de bedrijven prima verliep, waren de ondernemers vooral gericht op hun core business. ‘Als er wat gebeurde dan hoorde je het wel, maar werd er weinig mee gedaan.’

Collectieve beveiliging

Volgens Lievaart was het moeilijk om alle ondernemers de noodzaak van beveiligen in te laten zien en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Verschillende initiatieven liepen daarop stuk. ‘Het ene bedrijf heeft nu eenmaal meer belang bij een goede beveiliging dan het andere. Een lastig aspect van het opzetten van collectieve beveiliging is dat je aan de portemonnee van ondernemers komt. Dat was voor velen een drempel.’

Professionele aanpak

‘Toen we als werkgroep Beveiliging een paar jaar geleden besloten de beveiligingsplannen nieuw leven in te roepen, besloten we daar een passende en professionele partij bij te zoeken. Want hoe bereik je een groep ondernemers die inmiddels sceptisch is geworden? En hoe ontwerp je een plan waarin de ondernemers zich wel kunnen vinden?’

Heldere staffel

‘We zijn met Securitas om de tafel gaan zitten en hebben de gevoeligheden uit de doeken gedaan. Dit keer wilden we dat het wél ging lukken. We wilden alle ondernemers bij onze plannen betrekken en ervoor zorgen dat deze voor iedereen betaalbaar werden. Ondernemers hebben vaak graag inzichtelijk en transparant in kaart wat ze moeten betalen en waarom ze dat moeten betalen. We besloten daarom met een heldere staffel te werken en de bijdrage afhankelijk te maken van objectieve factoren zoals de grootte van het bedrijf, het aantal vierkante meters en het aantal medewerkers.’

Securitas - Rietdijk in Giessen

Kenteken- en cameraregistratie

‘Het vinden van de beste beveiligingsoplossing lieten we over aan Securitas. We hebben simpelweg de vraag gesteld: ‘Stel dat dit jullie tuintje was, hoe zouden jullie het dan beveiligen?’ Het antwoord daarop was: kenteken- en cameraregistratie.

Met kentekenregistratie wordt van iedere auto die De Rietdijk oprijdt, het kenteken gescand. Die gegevens worden 24 uur per dag uitgelezen en vergeleken met de database van de politie. Zodra er iets niet in de haak is, wordt er actie ondernomen.

Enthousiast

Lievaart: ‘We waren gelijk enthousiast. De samenwerking met de politie, de mogelijkheid van het filmen van de openbare weg en de resultaten die elders met kentekenregistratie worden geboekt, trokken ons over de streep. Vervolgens gebeurde het ongelofelijke; we vonden meer dan 60 procent van de ondernemers bereid om financieel bij te dragen aan de komst van de camera’s bij drie toegangswegen.’

Transparant verhaal

‘Als werkgroep hebben we vele uren besteed aan voorbereidingen’, vervolgt ze. ‘Aan het in kaart brengen van de bedrijven, het bij elkaar brengen van de ondernemers en het schrijven van nieuwsbrieven. Securitas deed de acquisitie, is bij alle bedrijven langs geweest en heeft onze plannen verwoord. Met name dat onderdeel was voor ons belangrijk. We wilden een betrouwbare partij die een duidelijk en transparant verhaal aan de ondernemers kon vertellen. En een partij die het oud zeer weg kon nemen. Dat is gelukt!’