Wijziging opvolging overvalalarm gevolgen voor inrichten beveiliging

Artikel
17 juni 2021 2 minuten leestijd

Bij een overval is het vaak een kwestie van leven en dood. Toch dienen zowel bedrijven als particulieren die gebruik maken van een overvalknop er rekening mee te houden dat de politie vanaf 1 juli niet meer met spoed uitrukt als een melding niet door een particuliere alarmcentrale (PAC) kan worden geverifieerd. Een belangrijke reden om nog eens goed te kijken hoe de beveiliging is ingericht.

In Nederland worden jaarlijks tussen de  1000 tot 1200 overvallen gemeld. Door te bellen naar 112 of via de overvalknop, een elektronisch alarm dat gebruikers in staat stelt een ‘stil’ alarm af te geven waarna het protocol overvalalarm in werking treedt. Cijfers tonen echter aan dat 99 procent van de overvalmeldingen achteraf nodeloos blijkt. De politie introduceert daarom nu, net als voor een andere alarmmeldingen, een extra verificatieslag om onnodige politie-inzet terug te dringen.

New Call-to-action

Overvalarm doorzetten

‘De nieuwe werkwijze is begrijpelijk en tegelijkertijd ingrijpend’, zegt Mariëlle Stabel, Manager Customer Service bij Securitas Nederland. Konden wij tot 1 juli overvalmeldingen rechtstreeks naar de politie doorzetten, na deze datum mogen alarmcentrales alleen nog geverifieerde overvalmeldingen als een prioriteit 1 melding doorgeven. Zonder verificatie daalt de prioriteit van prio 1 naar ‘politie assistentie gevraagd’. In dat geval kan de politie ervoor kiezen om één politieauto te sturen in plaats van twee politieauto’s en vier agenten zoals bij een overval gebruikelijk is.’

De wijziging voor het protocol heeft gevolgen voor alarmcentrales, klanten en installateurs. Stabel: ‘Als alarmcentrale zijn wij verantwoordelijk voor het doorgeven van geverifieerde meldingen zodat de politie kan worden ingezet op de momenten dat het écht nodig is. Om daarin te slagen is het belangrijk dat bedrijven en installateurs het belang van een overvalknop opnieuw inschatten en kiezen op welke wijze wij een alarm snel en adequaat kunnen verifiëren zonder het personeel in gevaar te brengen.’

Alarmverificatie

Volgens Stabel zijn er twee soorten alarmverificatie mogelijk: contrabellen en technische verificatie. ‘Contrabellen betekent dat we zodra we een overvalmelding krijgen de klant (of bij ons bekende contactpersonen) bellen met de vraag of er daadwerkelijk een overval gaande is. Technische verificatie kan op verschillende manieren. Als een klant camera’s heeft dan kunnen wij door mee te kijken een alarm snel verifiëren. Een andere mogelijkheid is een alarminstallatie uit te rusten met audioverificatie.

Bij de keuze voor een verificatiemethode is het volgens Stabel belangrijk om te weten dat de politie bij het doorzetten van de melding het liefst zoveel mogelijk informatie ontvangt. Daarmee kan zij haar inzet sturen. Camera en/of audioverificatie heeft dus meerwaarde.’

Beveiliging opnieuw inrichten

‘Ik denk dat deze beleidswijziging voor veel bedrijven en organisaties een goede aanleiding is om nog eens goed te kijken naar de wijze waarop de beveiliging nu is ingericht’, zegt Stabel. ‘Wat zijn de risico’s en welke wil je afdichten? Is je huidige beveiliging nog houdbaar en toekomstbestendig? De noodzaak tot verificatie kan een perfect moment zijn om over te stappen op een camerasysteem. Het voordeel daarvan is dat beelden in het geval van een overval via Live View rechtstreeks kunnen worden doorgezet naar de politie.’

Daarnaast raadt Stabel aan om meer aandacht te besteden aan de awareness binnen bedrijven. ‘Hoewel dit soort knoppen vaak op plaatsen zitten waar je snel bij moet kunnen en je er gemakkelijk per ongeluk tegenaan komt, is 99 procent valse alarmen wel heel erg veel. En deze zitten met name in een stukje menselijk handelen’, zegt Stabel. Als we dat getal terug kunnen brengen naar vijftig procent dan zou dat de veiligheid vergroten. Het stelt alle partijen in staat sneller en kwalitatiever te acteren.’

New Call-to-action