41% mkb last van ongewenste bezoekers

41% mkb last van ongewenste bezoekers

Artikel
1 minuut leestijd

41% van de mkb’ers heeft last van ongewenste bezoekers in en om het pand. Hierbij gaat het vooral om insluipers en inbrekers, zo blijkt uit de Nationale Veiligheidsbarometer van 2015.

 

Bezoekersregistratie ontbreekt bij ruim twee derde bedrijven
De bedrijven die te kampen hebben met het ongewenste bezoek maken vaker incidenten als intimidatie, agressie en bedreiging mee. Bezoekersregistratie staat desondanks niet hoog op de agenda bij de ondernemers: bij 71% worden de bezoekers niet standaard geregistreerd. In totaal maakte 44% van de ondernemers ooit een incident mee.

455 mkb’ers werd onder meer gevraagd hoe zij omgaan met hun bezoekers. 21% waakt goed over wie er binnenkomt en vertrekt. 5% doet dit alleen bij speciale gelegenheden, 66% doet dit helemaal niet. Bert den Hartog van Securitas: ’Wanneer je een klein bedrijf hebt met een overzichtelijk pand, is professionele bezoekersregistratie misschien niet iets waaraan je snel denkt. Toch kunnen ongenode gasten vervelende incidenten veroorzaken, zoals diefstal. Bezoekersregistratie is uiteraard niet de enige methode om incidenten te voorkomen, maar het werkt drempelverhogend als ongewenste bezoekers zich moeten aanmelden bij binnenkomst.’

 

Meeste last van inbrekers en insluipers
Ondernemers op industrie-, bedrijventerreinen en in woonwijken hebben het meest last van ongewenste bezoekers in en om hun pand. In de meeste gevallen gaat het hier om inbrekers en insluipers. Daarna volgen hangjongeren (12%) en zwervers of junks (9%). Inbrekers zorgen met name voor overlast op bedrijventerreinen, gevolgd door woonwijken.

 

Top 3 maatregelen tegen ongewenste bezoekers
De top 3 aan maatregelen die ondernemers treffen ziet er als volgt uit:

    1. Vriendelijk vragen te vertrekken
    2. Direct de politie bellen
    3. Het beveiligingsbedrijf bellen



New Call-to-action