Trends in winkeldiefstal: shoppen met kinderwagen of rooftas

Artikel
2 minuten leestijd

Met een worst in de hand een paar sokken buitmaken. Hema-directeur Ronald van Zetten luidde vorig jaar de noodklok over de toename van winkeldieven en hun werkwijzen. Ook Detailhandel Nederland maakt zich zorgen. Naast een toename van georganiseerde winkeldiefstal is door de crisis een nieuw type winkeldief opgestaan.

Recente cijfers liegen er niet om. Volgens Detailhandel Nederland werd in 2013 maar liefst 43.395 keer aangifte gedaan van winkeldiefstal, tegenover 42.695 keer in 2012. De totale schade door winkeldiefstal is ongeveer 350 miljoen euro per jaar.

Deze cijfers zijn nog maar het topje van de ijsberg, zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. ‘De aangiftebereidheid is laag. Volgens de ‘altijd wat monitor’ http://altijdwatmonitor.ncrv.nl doet een derde van de winkeliers zelfs helemaal geen aangifte meer.’

Gelegenheidsdief
De crisis is een belangrijke oorzaak voor de stijging van winkeldiefstal. ‘Onschuldig ogende moeders, werkende vaders, 55-plussers; we hebben te maken met een nieuw type winkeldief: de gelegenheidsdief’, zegt Van Golberdinge. ‘Het zijn vaak niet eens mensen die het heel slecht hebben, maar mensen die er niet op achteruit willen gaan, mensen die stelen voor de kick of hun inkomen willen aanvullen.’

Georganiseerde winkeldiefstal
Naast een toename van gelegenheidsdieven worden winkeliers steeds vaker geconfronteerd met georganiseerde winkeldiefstal. ‘De dieven werken in groepen, zijn goed voorbereid, werken op hoge snelheid en gebruiken rooftassen; tassen die zijn gevoerd met materiaal (aluminium, lood) dat de werking van beveiligingspoortjes teniet doet.

Beveiligen is een race
Van Zetten noemt de beveiliging in de Hema-panden een voortdurende race. Zorgt de winkelketen voor een betere beveiliging, dan verzinnen criminelen daar weer wat anders op. Van Golberdinge is het daarmee eens. Toch denkt hij dat het verbeteren van de aangiftebereidheid en goed nadenken over beveiliging veel verschil kunnen maken.

Om de aangiftebereidheid te verbeteren voert Detailhandel Nederland via de stichting Afrekenen met winkeldieven http://afrekenenmetwinkeldieven.detailhandel.nl een civiele schadeprocedure uit ten behoeve van gedupeerde winkeliers. Dat werkt goed zegt Van Golberdinge: ‘80% van de dieven betaalt uit eigen beweging de schadevergoeding (181 euro) voor de tijd die winkeliers verliezen met het doen van aangifte. Dieven die niet betalen worden voor de rechter gesleept.’

Investeren in beveiliging
Daarnaast hamert Detailhandel Nederland op investeren in beveiliging. ‘We besteden veel aandacht aan veiligheid en beveiliging in de opleidingsprofielen op de beroepsopleidingen. Zo is het maken van een veiligheidsplan tegenwoordig verplicht. In winkels raden we altijd aan iemand verantwoordelijk te maken voor het veiligheidsbeleid.’

Maak contact
Detailhandel Nederland ziet veel baat in onderlinge samenwerking en collectieve beveiligingsprojecten. Ook maatregelen als artikelbeveiliging, het ophangen van camera’s en diensten als Live View zijn interessant. Een van de belangrijkste tips is volgens Van Golberdinge echter: ‘Maak contact met je klanten en let goed op.’


New call-to-action