Geen gelukkige medewerkers? Dan ook geen gelukkige klanten. Het werkgeluk van medewerkers is een van de meest onderschatte onderdelen op de weg naar een betere klantbeleving. Welkom! vroeg docent Inge van der Putten van de opleiding ‘Werkgeluk’ aan de Fontys Hogeschool hoe je dat doet: medewerkers blij maken.
‘Miljardair en Virgin Group-oprichter Richard Branson zei ooit: ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.’ Dit is zo waar. Je zou de vraag: ‘Hoe draagt hospitality bij aan klantbeleving?’ daarom ook anders kunnen stellen’, zegt Van der Putten. ‘Hoe draagt hospitality oftewel gastvrijheid bij aan werkgeluk?’
Gastvrijheid richting medewerkers is een goed middel om mensen gelukkig te maken op het werk. Van der Putten: ‘Een van de belangrijkste tips: ‘Heb aandacht voor elkaar, oprechte aandacht. Het hoeft geen theekransje te worden, maar elkaar groeten als je binnenkomt, tussen de middag samen eten en praten over andere dingen dan het werk dragen bij aan een goede sfeer. Als werkgever kun je dit faciliteren. Organiseer een gezamenlijke lunch voor je medewerkers. Ook dat is hospitality.’
‘Werkgevers kunnen op verschillende manieren bijdragen aan het werkgeluk van hun medewerkers’, zegt Van der Putten. ‘Onder andere door goed naar de persoon te kijken. Mensen hebben andere behoeftes. Er zijn medewerkers die het belangrijk vinden om zelfstandig, onafhankelijk hun werk te kunnen doen, er zijn mensen die graag collega’s om zich heen hebben en er zijn mensen die zich vooral willen ontwikkelen in hun werk. Het gaat erom dat je als werkgever in gesprek gaat met je medewerkers. Dat je ze de vraag stelt: ‘Wat kunnen wij als organisatie doen om jou te faciliteren in je werkgeluk en wat kun je er zelf aan doen?’
Bewezen is dat gelukkige medewerkers productiever zijn en minder verzuimen. Ook is onderzocht wat mensen gelukkig maakt. Van der Putten: ‘Drie basiswaarden zijn essentieel: ingezet worden op waar je goed in bent, verbondenheid met collega’s en een zekere mate van autonomie. Deze elementen komen uit elk onderzoek naar voren. Veel organisaties focussen zich nog op competenties en realiseren zich niet dat ze mensen meer ruimte kunnen geven bij het invullen van hun functie. Met name de jongere generatie wil graag cursussen en trainingen volgen, ergens goed in worden. Daar kun je als bedrijf oog voor hebben.’
‘Mensen zijn het gelukkigst op hun werk als ze doen waar ze goed in zijn’, vervolgt ze. ‘Werkgevers maken daar nu nog te weinig gebruik van. Ze gaan uit van een functie die op een bepaalde manier moet worden uitgevoerd. Tip: ‘Als medewerker kun je ook zelf invloed proberen uit te oefenen. Bijvoorbeeld door bij een leidinggevende een ontwikkelgesprek aan te vragen. Zo’n gesprek gaat niet over wat je goed of fout doet, maar over hoe je je kunt ontwikkelen binnen de organisatie.’
Toch is de inhoud van het werk niet altijd het allerbelangrijkste in een baan. Studies hebben aangetoond dat je verbonden voelen met een organisatie is minstens zo belangrijk is. Ook staat werkgeluk bijna nooit helemaal op zichzelf, levensgeluk speelt ook een rol. Tot slot: ‘Investeren in werkgeluk is geen tovermiddel om de omzet te vergroten’, waarschuwt Van der Putten. ‘Het is een middel waarmee je kunt bereiken dat mensen het leuker vinden om naar hun werk te gaan en de werkdruk beter aankunnen. Als je gelukkige medewerkers hebt, dan krijg je vanzelf gelukkige klanten.’