Metaverse: kansen in de hospitality?

Metaverse: kansen in de hospitality?

Artikel
2 minuten leestijd

Een virtuele wereld waarin we samenkomen om te vergaderen, te consumeren en te ontspannen. Grote bedrijven zoals Meta, tot voor kort Facebook en Microsoft zetten vol in op de metaverse, een gedeelde wereld waarin virtual reality en de echte wereld samenkomen. Welke kansen liggen er in de metaverse voor de hospitality?

Voor voormalig Facebookmedewerkers is het niets nieuws: virtuele kantoren betreden en vergaderen in de metaverse. Zo houdt vice-president Nick Clegg elke maandag zijn teamvergaderingen in een virtueel kantoor compleet met virtuele tafel en whiteboard. Medewerkers, voorzien van VR-brillen en headsets schuiven aan in de vorm van avatars die hen digitaal representeren.

New Call-to-action

Hybride werken

Ook Microsoft stort zich op de metaverse. In de loop van 2022 komen er onder de naam Microsoft Mesh verschillende nieuwe functies beschikbaar in Microsoft Teams. Deze maken het mogelijk in nieuwe virtuele 3D-omgevingen samen te komen, bijvoorbeeld om te vergaderen. Volgens Microsoft-topman Jeff Teper moeten de functies ervoor zorgen dat vergaderingen persoonlijker, boeiender en leuker worden.

Microsoft ziet de metaverse als een nieuwe versie van het internet, waar mensen samenkomen om te communiceren, te werken en ervaringen te delen. Juist in een tijd waarin volop aandacht wordt besteed aan het hybride werken, kan de metaverse een belangrijke rol gaan spelen. Niet alleen tijdens het werk, maar ook daarna. Socializen, gamen, naar concerten gaan en zelfs kleding passen; het is mogelijk in deze nieuwe wereld.

Hospitalitykansen

Liggen er kansen voor de hospitality in de metaverse? Ondernemers en professionals in de gastvrijheidsbranche zijn enthousiast. Zo creëerde het Mexicaanse grillrestaurant Chipotle een virtueel restaurant op een gameplatform om daar gratis burrito’s uit te delen. Fans en gamers konden met het restaurant betreden om samen met Chipotle Halloween te vieren. In het restaurant kregen ze een promotiecode voor een gratis burrito in de echte wereld.

Of we in de toekomst voor virtuele ervaringen kiezen? Experts denken dat het zo’n vaart niet zal lopen. De meeste mensen houden ervan om elkaar te ontmoeten in de echte wereld. Toch liggen er zeker kansen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om in combinatie met een bezorgservice een virtuele restaurantervaring te creëren voor gasten die vanwege de afstand niet bij elkaar kunnen zijn. Of de mogelijkheid een virtuele borrel te organiseren voor buitenlandse klanten.

Ook marketingtechnisch kan de metaverse helpen bijzondere belevingen te creëren. Zo kunnen merken hun producten integreren in virtuele ervaringen. Of bijvoorbeeld een (exclusief) event organiseren waarbij gasten door middel van een uniek digitaal item, een zogenaamde non-fungable token (NFT) toegang krijgen tot exclusieve virtuele werelden.

Second Life

Is de metaverse helemaal nieuw? Mensen die zich Second Life kunnen herinneren beleven misschien een déjà vu moment. Deze virtuele wereld waar mensen als avatar rondliepen zou ons leven veranderen. Iedereen dook erop. Multinationals als Nike, Adidas, Coca-Cola en ABN AMRO stapten in. Randstad bouwde er een uitzendbureau en politici waaronder Barack Obama en Hillary Clinton hielden er bijeenkomsten in aanloop naar de presidentsverkiezingen. En toen werd het stil. Of de metaverse wel een lang leven is beschoren? Dit keer lijkt de kracht de gedeelde wereld: het samenkomen van illusie en realiteit.

New Call-to-action