Groningen Airport Eelde en Securitas: ‘denken in oplossingen’

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Een vlucht naar Gran Canaria, Mallorca of een tripje naar Kreta? Reizigers in het Noorden van ons land kiezen graag voor Groningen Airport Eelde. En dat geldt niet alleen voor vakantiegangers. Het team van beveiligers van Securitas staat met liefde een paar uur eerder op om beveiligingsprocessen op de luchthaven zo veilig mogelijk te laten verlopen. 

Groningen Airport Eelde ligt op ongeveer vijftien kilometer afstand van Groningen en is een knooppunt van bedrijvigheid. Overheidsdiensten waaronder de Koninklijke Marechaussee, de Douane en bedrijven rondom de luchthaven zorgen zowel voor directe als indirecte werkgelegenheid. De vertrekhal is levendig en van alle gemakken voorzien met onder andere een restaurant, de Airportshop en een reisbureau. 

New call-to-action

Vacatures invullen

‘Is het in de huidige krappe arbeidsmarkt moeilijk om vacatures voor beveiligers in te vullen, voor een job op de luchthaven van het Noorden staan kandidaten in de rij’, zegt Airport Manager Andries Poelstra. Dat verbaast hem niet. ‘We hebben veel verschillende operationele activiteiten. Daarnaast sta je hier als beveiliger ook op het platform bij de vliegtuigen. Dat is uniek. Wij merken dat de luchtvaart nog steeds een aansprekende tak van sport is.’

Voor Poelstra zelf bestaat er geen mooier vak dan de luchtvaart. ‘De luchtvaart is onvoorspelbaar en geen dag is hetzelfde. Je weet nooit wat je tegenkomt. Dat betekent dat je flexibel moet zijn, snel moet kunnen schakelen en te maken hebt met vaak zeer onregelmatige werktijden. Om de veiligheid te garanderen is een goede samenwerking extra belangrijk. Die samenwerking hebben wij gevonden met onze beveiligingspartner Securitas.’ 

Veilig en vlot verloop

De Securitas beveiligingsploeg bestaat uit zo’n achttien man. In wisseldiensten zorgen zij voor een veilig en vlot verloop van de vluchten. Ze onderwerpen het platform voor aankomst en vertrek aan een grondige inspectie en controleren zowel de bagage als de passagiers. Poelstra: ‘Je wilt zeker weten dat er niemand of niets aan boord is waardoor een vlucht gekaapt zou kunnen worden of een explosie kan plaatsvinden.’

Omdat de luchthaven met name vakantievluchten afhandelt, komen excessen volgens hem nauwelijks voor. ‘De sfeer onder vakantiegangers is vaak gemoedelijk en als luchthaven vinden wij het belangrijk om aan die fijne vakantiesfeer bij te dragen. Van onze eigen medewerkers en beveiligers verwachten we daarom een klantvriendelijke instelling. Het is vaak de toon die die muziek maakt: de manier waarop je iemand aanspreekt en/of de manier waarop je iets vraagt.’

Onderdeel van de operatie

Bijzonder aan de samenwerking met Securitas is volgens de manager de toewijding van zowel managers, ondersteunende afdelingen als beveiligers. ‘De beveiligers zijn echt onderdeel van de operatie. Dat vinden we speciaal. We klaren samen een klus waarbij ieder zijn eigen taak heeft en zijn eigen rol pakt. Iedereen maakt deel uit van hetzelfde proces. Daarnaast we vinden het fijn om – als het bijvoorbeeld gaat om nieuwe wetgeving – te sparren met de compliance afdeling van Securitas. Het is prettig om gebruik te kunnen maken van specialistische kennis over beveiligingsvraagstukken.’

‘Een belangrijk voordeel van het partnership is de flexibliteit die Securitas als beveiligingsorganisatie kan bieden’, vervolgt hij. ‘Wij hebben onregelmatige werktijden en het vluchtaanbod is gespreid over de hele week. Vaak hebben we mensen maar enkele uren nodig en soms op onmogelijke tijden. Dat maakt ons voor beveiligers geen aantrekkelijke werkgever. Securitas is bij machte om beveiligers ook op andere objecten in de buurt in te zetten en daardoor volle contracten te maken.’

Pragmatische instelling

De coronatijd was volgens Poelstra een vuurproef waarin de samenwerking met Securitas nog hechter is geworden. ‘We hadden rond corona weinig vluchten. Dus ja, we hebben wel met Securitas rond de tafel gezeten. Het mooie is dat we er altijd samen uitkomen. Dit omdat zowel Securitas als wij niet denken in problemen, maar in oplossingen.’

‘Ik denk dat juist dat die nuchtere, pragmatische instelling onze samenwerking uniek maakt. Denken in kansen. Dat is een groot verschil met veel andere bedrijven. Zo stond hier in coronatijd een KLM-vloot geparkeerd waar Securitas ’s nachts de wacht over hield. En hebben we samen oplossingen gevonden voor manieren waarop we – ondanks het gebrek aan vluchten – de skills van beveiligers up-to-date konden houden.’

Betrouwbare partner 

Een van de fijnste aspecten van de samenwerking is misschien wel dat Securitas altijd kan leveren, zegt Poelstra: ‘Het maakt niet wanneer ik bel. Als ik zeg: ‘Kun je over een uur security leveren’, dan staan ze er. Securitas heeft nog nooit nee verkocht, ondanks dat er in de securitymarkt grote tekorten zijn. Dat is in Securitas te prijzen en natuurlijk in de medewerkers die zich dag in dag uit inzetten voor onze luchthaven.’

New Call-to-action