Wat maakt leren in de praktijk effectief?

Artikel
23 augustus 2019 3 minuten leestijd

Beveiligingsstudenten worden dagelijks klaargestoomd voor het vak. Op school en in leerbedrijven waar ze hun eerste stappen zetten in de praktijk. Wat maakt leren in de praktijk zo effectief? Wij vroegen het Securitas praktijkopleiders John Bijmans en Jan de Kam, winnaars van de verkiezing tot beste praktijkopleider.

Bijmans en De Kam werden in juli uitgeroepen tot beste praktijkopleiders in de categorie ‘Zakelijke dienstverlening en Veiligheid’ in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Uit een recordaantal van 1600 voordrachten selecteerde de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) per provincie voor elke sector een winnend leerbedrijf en een winnende praktijkopleider. In Drenthe viel de Securitas vestiging in Assen in de prijzen.

New Call-to-action

Passie overdragen

Bijmans hoeft niet lang na te denken over zijn rol als praktijkopleider. ‘Het overbrengen van passie voor mijn vak voel ik als een van mijn belangrijkste taken’, zegt hij. ‘Beveiliging is een vak dat me aan het hart ligt en dat gevoel wil ik overdragen. Net als het doorgeven van praktijkkennis, laten zien hoe het werkt in de praktijk.’

‘Het verschil tussen theorie en praktijk is een van de interessantste aspecten van het opleiden’, zegt hij. ‘Zo leren studenten dat ze bij een strafbaar feit een verdachte moeten aanhouden en de politie moeten waarschuwen. In de praktijk besluiten opdrachtgevers dat soms niet te doen. Bijvoorbeeld omdat ze geen politie over de vloer willen of bang zijn voor imagoschade.’

Terug naar de basis

praktijkopleider
John Bijmans en Jan de Kam

De praktijkopleiders vinden het mooi om de studenten het verschil tussen theorie en praktijk te laten zien en ze bewust te maken van hun eigen handelwijze en verbeterpunten. Bijmans: ‘Hoe komt een keuze tot stand? Klopt het zoals wij het in het vakgebied willen zien? Daarbij neem ik de studenten steeds weer mee terug naar de basis. Dit is belangrijk want uiteindelijk doen ze een praktijkexamen dat uitgaat van de ideale situatie.’

Net als Bijmans besteedt Jan De Kam veel aandacht aan het toepassen van theorie. Hij werkt inmiddels zo’n 15 jaar als praktijkopleider en heeft duizenden leerlingen zien passeren. ‘Theorie en praktijk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’, zegt hij. ‘Je kunt de theorie beter begrijpen door er in de praktijk mee geconfronteerd te worden.’

Persoonlijke begeleiding

Persoonlijke begeleiding is een belangrijk onderdeel van de praktijkopleiding. ‘Het motiveren, stimuleren, coachen en daar waar nodig corrigeren en assisteren; de begeleiding binnen onze afdeling gaat heel ver’, zegt De Kam. ‘Door de vele contacten bouw je een vertrouwensrelatie op. Indien nodig kan een leerling mij 24/7 benaderen en zal ik er in het belang van zijn opleiding en ontwikkeling altijd voor hem zijn.’

‘Je moet ze meenemen in het vak en ze zelf afwegingen leren maken’, zegt Bijmans. ‘De combinatie werken en leren is soms zwaar, zeker als iemand ook nog een gezin heeft. Een goede voorbereiding is daarom nodig. Ik maak studenten al tijdens het eerste sollicitatiegesprek bewust van wat er van ze wordt verwacht en maak duidelijke afspraken. Samen werken we niet alleen aan de toekomst van Securitas, maar ook aan hun eigen toekomst.’

Gelijkwaardig opstellen

Volgens De Kam en Bijmans kunnen praktijkopleiders zich onderscheiden door niet boven de aspirant te gaan staan, maar door zich gelijkwaardig op te stellen. Toch is een directe aanpak volgens hen belangrijk. De Kam: ‘Als ik iets constateer of waarneem onderneem ik actie, in het belang van de aspirant zodat deze ook ziet en ervaart dat ik er voor hem ben. Maar ook als een afspraak wordt geschonden zal ik direct in gesprek gaan. Afspraak is afspraak.’

Enorme energie

Het mooiste van het vak? Dat is het diploma aan het einde van de rit. De praktijkopleiders werken regelmatig met zij-instromers en met groepen aspiranten met een afstand tot de arbeidsmarkt. De Kam: ‘Deze mensen zijn vaak zo dankbaar dat ze met de juiste persoonlijke begeleiding een diploma hebben gehaald, een baan hebben en niet meer afhankelijk zijn van anderen. Dat geeft een enorme energie.’

New Call-to-action

-->