Veiligheidsspecialist Cortex vertrouwt op High Security Room van Securitas

Veiligheidsspecialist Cortex vertrouwt op High Security Room van Securitas

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Bij een plotselinge dreiging, afpersing, ontvoering en in andere crisissituaties is snel en doortastend handelen van groot belang. Veiligheidsspecialist Cortex, gespecialiseerd in persoonsbeveiliging, is blij dat ze op die momenten kan vertrouwen op de kwaliteit van de High Security Room van Securitas.

De High Security Room (HSR) is een speciaal afgeschermde afdeling binnen de alarmcentrale van Securitas, het Securitas Operations Center (SOC). Deze afdeling legt zich helemaal toe op de dienstverlening voor klanten met een verhoogd risicoprofiel. Complexe protocollen en snelle afstemming met hulpdiensten krijgen er exclusieve aandacht. Multidisciplinair opgeleide centralisten weten in noodsituaties razendsnel te schakelen en de daadkrachtig te handelen. 

New Call-to-action

Intelligente veiligheid

‘Securitas is een belangrijke leverancier van meldkamerdiensten voor ons, zegt Raymond Ouwens directeur en eigenaar van Cortex. Zijn bedrijf loopt voorop in ‘intelligente veiligheid’ en werkt voor verschillende opdrachtgevers. Van middelgrote ondernemingen en overheidsinstanties tot aan multinationals, Raden van Bestuur en vermogende families. ‘We bedienen veelal klanten met een specifieke beveiligingsbehoefte. Zij kunnen bij incidenten en in crisissituaties 24/7/365 op ons rekenen.’

Cortex ondersteunt haar klanten met innovatieve oplossingen met een team van ervaren specialisten. Op het vlak van personal en corporate security en crisismanagement, maar ook op het gebied van fraude en integriteit en specialistische rijvaardigheden. ‘Het aansluiten alarmsystemen en/of voertuigveiligheidssystemen op een alarmcentrale is vaak onderdeel van onze veiligheidsoplossing’, zegt Ouwens. ‘Wij werken met de meldkamers samen en ontzorgen onze klanten door de meldingen voor ze af te handelen. Bij dreiging, maar ook bij andere meldingen. Zo zorgen we bijvoorbeeld dat er een installateur langskomt in het geval van een technische storing.’

Oog voor detail

De veiligheidsspecialist werkt met verschillende meldkamers samen, maar het Securitas Operations Center is favoriet. Ouwens: ‘De kwaliteit van de High Security Room is uitzonderlijk hoog. De medewerkers zijn consistent in het opvolgen van de protocollen en hebben een scherp oog voor detail. Ze begrijpen dat de kleinste details het verschil kunnen maken. Ze zijn goed opgeleid en ik heb de indruk dat er weinig verloop is. Wat ik erg prettig vind is dat de medewerkers betrokken zijn. Ze leven mee met onze klanten. Blijkt het om loos alarm te gaan dan voel je bij wijze van spreken de opluchting in de meldkamer.’ 

‘Is een dreiging wel serieus dan is de samenwerking bijzonder constructief’, vervolgt hij. ‘We hebben dan in een tijdsbestek van een paar uur heel intensief contact. We merken dat de centralisten met ons meedenken en vaak ook vooruitdenken. In noodgevallen moeten we vaak razendsnel beslissingen nemen. Op dat soort momenten heb je elkaar echt wel even nodig. Wij ervaren Securitas ook juist in die situaties als een hele goede partner.’

Gevaarlijke situatie

Een gevaarlijke situatie die zich bijvoorbeeld kan voordoen, is dat een inbraakalarm afgaat, net terwijl een bewoner op weg is naar huis, vertelt Ouwens. ‘Op dat moment komt alle informatie samen in de High Security Room. Van de alarmmelding in de villa tot de plek waar onze klanten en hun voertuigen zich bevinden. In zo’n situatie kunnen we onze klant waarschuwen niet naar huis te komen, terwijl er in de tussentijd vanuit de alarmcentrale contact wordt gelegd met de hulpdiensten. Zeer effectief is het dat de HSR alle relevante informatie door middel van Live View rechtstreeks door kan zetten naar de politie. Deze kan vervolgens door direct mee te kijken sneller en beter ingrijpen.’

‘Een andere reden voor mijn enthousiasme over de alarmcentrale van Securitas is dat ze openstaat voor het trainen van scenario’s, waaronder oefeningen met hulpdiensten en onze klanten’, zegt Ouwens. Daar is de HSR naar mijn weten uniek in. Securitas is daadwerkelijk bereid te investeren in de dienstverlening en als daar lessons learned uitkomen bereid die te implementeren. Zo hebben we gemerkt dat in een crisissituatie met name goede communicatie heel belangrijk is. Daarnaast is de ondersteuning richting de te beveiligen persoon cruciaal.’

Investeren in data-analyse

Volgens Ouwens is in de veertien jaar dat Cortex met Securitas samenwerkt een band ontstaan. ‘Je bouwt samen ervaring op en dat merken we terug in kwaliteit van de dienstverlening. Wat daarbij helpt is dat we geregeld overleggen. Hoe kunnen we onze samenwerking verbeteren? Wat kan beter? Zo hebben we verschillende winpunten voor de toekomst vastgelegd. Een daarvan is het investeren in data-analyse. Er is zoveel data beschikbaar. Wellicht kunnen we door deze te analyseren meer beveiligingsrendement halen. Omdat ik er zeker in geloof dat we door informatiegestuurd te beveiligen nog preventiever te werk kunnen gaan.’

whitepaper beveiligingsoplossingen soc securitas