Tips voor een gastvrije en duurzame bezoekbeleving

Artikel
2 minuten leestijd

Lukt het ons om in 2030 onze CO2-uitstoot met 49% te verminderen? De huidige klimaatdoelen dwingen ons om alle zeilen bij te zetten. Ook als het gaat om het creëren van een duurzame bezoekbeleving kunnen organisaties een positieve bijdrage leveren. Met deze tips houdt u uw footprint zo klein mogelijk.

Kiezen voor duurzame vervoersalternatieven, zuinig omgaan met grondstoffen en materialen en minder energie gebruiken. De belangrijkste aanbevelingen als het gaat om het reduceren van de CO2-uitstoot zijn bij de meeste mensen wel bekend. Maar er zijn meer fijne tips om klimaatverandering op een gastvrije manier aan te pakken.

New Call-to-action

Verduurzaam uw inkoop

Uw gasten en medewerkers verwennen kan ook op een duurzame manier. Een daarvan is door te letten op de milieuaspecten bij uw inkoop. Kies bijvoorbeeld voor plantaardige producten voor in de kantine, gebruik geen monoverpakkingen en koop groot in. Dat scheelt verpakkingsmateriaal en is vaak nog goedkoper ook, als je de verpakkingen ook echt leegmaakt. Koffiemelk, suiker en koekjes kunt u zelf in glazen potjes, flesjes of bakjes bewaren. Meer weten over verantwoord inkopen? De Checklist maatschappelijk verantwoord inkopen geeft tips en begeleidt u stap voor stap naar een duurzaam inkoopproces.

Denk aan goede ventilatie

Wist u dat droge en schone lucht gemakkelijker verwarmt dan lucht met vocht en vuil erin? Goed ventileren is daarom belangrijk. Ventileren houdt uw binnenklimaat gezond, voert vocht en viezigheid af en voorkomt daardoor schimmels. Daarnaast is ventileren prettig voor bezoekers met allergieën en luchtwegen. Last but not least: een goede balans in luchtvochtigheid helpt om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Goed ventileren is dus veilig, duurzaam én gastvrij.

Zet technologie in

Met technologie kunt u een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van uw kantoor. Zo kunt u met sensoren niet alleen uw klimaatsystemen monitoren en optimaliseren, maar ook bijvoorbeeld het licht- of het toiletgebruik. Het inzichtelijk maken van het daadwerkelijke verbruik kan onnodig energieverbruik helpen terug te dringen. Denk hierbij aan licht- en klimaatsystemen die alleen geactiveerd worden als bepaalde ruimtes daadwerkelijk in gebruik zijn.

Stimuleer gezond gedrag

Gedrag is van cruciaal belang voor het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen. Wilt u medewerkers en bezoekers liever de fiets en de trap laten pakken in plaats van de auto en de lift? Dan kunt u diverse middelen inzetten. Nudging is daar een van. Mensen maken vaak onbewust keuzes en ‘nudges’ geven ze een duwtje in de goede richting. Kleine aansporingen kunnen helpen om gedrag positief te beïnvloeden.

Vertel het duurzame verhaal

Vindt u duurzaamheid belangrijk en wilt u dat graag uitdragen? Vertel uw bezoekers dan wat u doet aan duurzaamheid. Elke medewerker kan dat doen vanuit zijn eigen rol. Van de receptiedame die ervoor zorgt dat lichten en apparaten niet onnodig aanstaan, tot de manager die zijn bezoeker wijst op de mogelijkheid een waterflesje te vullen met schoon drinkwater. Tip: laat bezoekers af en toe zien wat u doet om uw footprint te verminderen. Bijvoorbeeld door middel van een foto met een korte tekst.

New Call-to-action