Zo maakt u het kantoor weer aantrekkelijk

Zo maakt u het kantoor weer aantrekkelijk

Artikel
2 minuten leestijd

Niet meer snel een wasje tussendoor, een pakketje aannemen of de kinderen ophalen. Bij de gedachte weer fulltime op kantoor te zijn, krijgen veel werknemers het Spaans benauwd. Hoe zorg je ervoor dat werken op kantoor weer aantrekkelijk wordt?

Maandenlang thuiswerken heeft de mindset bij veel mensen flink veranderd. Uit een peiling van de vakbond FNV onder 5300 leden blijkt dat nog maar 10% van de werknemers weer fulltime aan de slag wil op kantoor. 20% wil helemaal nooit meer terug naar de fysieke werkplek en 70% geeft de voorkeur aan hybride werken (deels thuis, deels op kantoor). Reden dus om de (bezoek)beleving op kantoor zo prettig mogelijk te maken.

New call-to-action

Wees flexibel

Flexibiliteit is het aspect dat veel werknemers misschien wel het meeste zullen missen als werkgevers ze vragen weer fulltime naar kantoor te komen. Thuiswerken heeft mensen meer flexibiliteit gegeven. Om de terugkeer naar kantoor dan ook zo soepel mogelijk te laten voorlopen, is het slim om als werkgever nu ook flexibel te zijn. Hoe erg is het als mensen één of twee dagen per week thuiswerken zodat ze bijvoorbeeld tussendoor even naar de huisarts kunnen gaan? Als ze de overige dagen met plezier naar kantoor gaan, wint iedereen.

Spreid de werkplekbezetting

Wilt u van het hybride werken een succes maken dan is het belangrijk goed naar de kantoorbezetting te kijken. Een gelijkmatige kantoorbezetting wordt dé succesfactor van hybride werken. Dat betekent dat moet worden voorkomen dat iedereen – net als voor corona – op dinsdag en donderdag naar kantoor gaat.

Om piekdrukte op populaire werkdagen tegen te gaan, kunt u gebruik maken van online deskbooking. Er zijn diverse online tools waarmee medewerkers werkplekken kunnen reserveren. Daarnaast kunt u denken aan een technologische oplossing zoals een ontvangstportal. Daarmee is veilig en contactloos aanmelden mogelijk en kunnen medewerkers ook ruimtes en bureaus reserveren. Een ontvangstportal is dus niet alleen waardevol in ontvangstprocessen, maar in het hele bedrijfsproces. Zeker in deze tijd van hybride werken.

Maak er met uw cateraar een feestje van

Hybride werken vraagt ook om hybride cateren. De verwachting is dat op rustige kantoordagen de bestelapp en de retail- en koffiecorner een prominentere plek krijgen. Beleving blijft belangrijk. Veel bedrijfscateraars zijn er zelfs van overtuigd dat de kwaliteit van de kantoorbeleving in post-coronatijd nog belangrijker wordt. Ze spelen daarom beter in op ontmoetingen en focussen zich op momenten dat gasten samen zijn zoals vergaderingen, bijeenkomsten of recepties. Tip: maak er samen met uw cateraar een feestje van voor de medewerkers die wel op kantoor zijn.

Koester sociale banden op het werk

Nu steeds meer bedrijven voor hybride werkvormen kiezen is het een uitdaging om werkplekken te creëren waar de sociale banden tussen mensen die op kantoor en degenen die vanuit huis werken worden gekoesterd. Veel hangt af van het creëren van structuren en beleid dat sociale contacten op het werk ondersteunt. Zo zijn in een hybride werkomgeving goed geplande en gerichte vergaderingen van belang. Om zowel thuiswerkers als medewerkers op kantoor te betrekken, kan het helpen om moderators aan te stellen die zich ook bekommeren om de mensen die vanuit huis werken.

Bied extra ruimte voor sociale interactie

Sociaal contact is belangrijk. Het draagt bij aan de productiviteit, de tevredenheid onder medewerkers en een lager ziekteverzuim. Het is daarom goed om sociaal contact te stimuleren. Geef hierin het goede voorbeeld. Plan bijvoorbeeld bewust fysieke ontmoetingen in en/of coach medewerkers in een-op-eengesprekken. Ook leuk: overweeg (als dat mogelijk is) een gezamenlijke weekafsluiting.

New Call-to-action