Metamorfose voor ontvangst Chemours

Klantverhaal
2 minuten leestijd

Van een ouderwets jaren ’80 stijltje naar een lichte, ruime, moderne look. De ontvangstruimte bij chemiebedrijf Chemours en DuPont in Dordrecht heeft een metamorfose ondergaan. Een spannend en uitdagend project, van A tot Z verzorgd door ons hospitalitylabel Welkom!.

Bezoekers met koffers bleven geregeld in de krappe drievleugelige draaideur steken. En ook de ontvangstruimte was niet erg praktisch ingedeeld. Er waren onhandige situaties bij het pasjesapparaat en de trainings-, calamiteiten- en ontvangstruimte bevonden zich in dezelfde ruimte. Was er een incident dan had dat onmiddellijk zijn weerslag op de bezoekbeleving. Volgens Ed Ringelberg, Supervisor Site Services bij Chemours was het dan ook de hoogste tijd voor een grondige verbouwing.

Aantrekkelijk ontwerp

Via beveiligingspartner Securitas werd de opdracht voor de verbouwing gegund aan hospitalitylabel Welkom!. ‘We waren gelijk enthousiast’, zegt Ringelberg. ‘Zowel over het ontwerp van architecten Elco Hoogendoorn en Markus de Koning als over de aanpak van de projectleiders van Welkom!. Bij Welkom! konden we zowel het ontwerp als de uitvoering uitbesteden. Een aantrekkelijk ontwerp én alles in één hand. Dat waren de belangrijkste redenen waarom we kozen voor Welkom!.

Chemours Plattegrond

Gastvrij én veilig

De verbouwing van de loge bleek een intensief project waarin zowel gastvrijheid als veiligheid een hoofdrol spelen. Bij Chemours, marktleider in fluoropolymen zoals Teflon en Viton, gelden strenge veiligheidsprotocollen. Op de belangrijkste Europese productielocatie in Dordrecht worden gasten vanaf minuut één geconfronteerd met de risico’s van een bezoek aan een chemiebedrijf. Ze worden begeleid door beveiligers en zijn bij binnenkomst verplicht een veiligheidsfilm te kijken zodat ze weten wat ze moeten doen bij een incident.

Onhandig ingedeeld

‘Met name het slimmer indelen van ruimtes was een wens van de facilitaire afdeling. Ringelberg: ‘De loge was erg onhandig ingedeeld. Bij elk incident moesten we activiteiten staken en mensen wegsturen. Met het creëren van een gescheiden trainingsruimte, een ontvangstruimte en calamiteitenruimte is alles een stuk werkbaarder en veiliger geworden. Zo kunnen bezoekers de veiligheidsfilm nu rustig afkijken, terwijl tegelijkertijd de calamiteitenruimte in gebruik is.’

Chemours before and after

Metamorfose

Chemours ging voor een metamorfose, vervolgt hij. De tourniquet, oftewel smalle draaideur werd vervangen door dubbele schuifdeuren. Er kwam een nieuw toilet en koffiezetapparaat. Blauwe stoelen maakten plaats voor strakke oranje banken, de oude balie voor een nieuwe en de rode bakstenen wand werd vervangen door een lichte houten wand met frisgroene accenten. Door voor een lichtgrijze vloer te kiezen in plaats van de donkere tegels oogt de ontvangst een stuk groter, ondanks dat verschillende ruimtes nu van elkaar zijn gescheiden.

Breken en boren

Mede omdat de ontvangst tijdens de verbouwing operationeel bleef, was een goede planning een van de belangrijkste uitdagingen van het project. Dagelijks maken zo’n 850 medewerkers van Chemours en DuPont gebruik van de hoofdingang. En dan zijn er natuurlijk de klanten en bezoekers. ‘Verbouwen en ondertussen volledig operationeel zijn, was voor iedereen een uitdaging. Voor onze werknemers, bezoekers en beveiligers die tussen het breken en het boren door hun werk probeerden te doen.’

Goed overleg

Ondanks wat spanningen af en toe ervoer Ringelberg de sfeer als prettig. ‘Alle stappen in de verbouwing zijn in goed overleg genomen. Dat gaf rust’, zegt hij. Daarnaast was het resultaat het ongemak volgens hem dubbel en dwars waard. ‘We hechten veel waarde aan onze bezoekbeleving. Op een schaal van tien zeker een acht. Dankzij Welkom! hebben we de bezoekbeleving enorm kunnen verbeteren.’
Whitepaper verbeter uw gastvrijheid met de ideale klantreis