Medewerkers Fröbel weer zichzelf na opfriscursus gastvrijheid

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Hoe zeg je iemand beleefd goedendag? En hoe neem je ook alweer een bestelling op? Medewerkers van de Rotterdamse lunchroom Fröbel waren het na de maandenlange coronasluiting even helemaal kwijt. Een training van Welkom! deed wonderen.

Zoete snacks, hartige snacks en taart. Sinds 2017 schotelen de medewerkers van Fröbel hun gasten de lekkerste gerechten voor. In de lunchrooms in het centrum en in Rotterdam-Zuid hebben zo’n 30 mensen met een (licht) verstandelijke beperking een échte werkplek. ‘Ze ontwikkelen zichzelf door te doen’, zegt zorgmanager Jacky Ross. ‘Van de taarten, de soep tot het beleg voor op de broodjes zoals bietengeitenkaasmousse, humus en eier- en tonijnsalade. Alles wordt door onze medewerkers ‘from scratch’ gemaakt.’

Gebakje eten

In de lunchrooms is een huiskamersfeer gecreëerd waar iedereen een gebakje kan komen eten of een broodje kan halen. ‘Het is een gezellige open plek waar medewerkers en gasten zich thuis voelen’, vertelt Ross. ‘Het was dan ook een enorme teleurstelling toen de regering besloot om de dagbestedingen dicht te gooien. Onze jongeren hebben ruim twee maanden thuisgezeten. Dat was heftig. Na die twee maanden mochten we gelukkig weer open, maar alleen voor de dagbesteding en niet voor de horeca.’

In coronatijd bakten medewerkers taarten voor verzorgingstehuizen, brachten ze soep langs bij ouderen en stuurden ze brievenbusgebakjes door heel Nederland. Maar écht contact maken ging niet gemakkelijk in deze tijd. Ross: ‘Het afstand houden, het lange thuiszitten; voor sommigen was moeilijk om weer naar buiten te komen en met collega’s samen te werken. Laat staan met mensen die ze niet kenden. Dat bracht spanning met zich mee waardoor we veel kennis verloren hebben zien gaan.’

Training op maat

‘Iedereen was eigenlijk een beetje vergeten hoe alles te werk ging’, vervolgt ze. ‘Dat is niet zo gek. Als je niet blijft oefenen met een dienblad, dan weet je het ook gewoon niet meer. Hetzelfde geldt voor het uitserveren van eten en het omgaan met gasten. Medewerkers wisten bijvoorbeeld niet zo goed meer hoe je beleefd goedendag moet zeggen. Dat was de reden dat we de hulp van Welkom! hebben ingeroepen. Welkom! ontwikkelde vervolgens voor acht medewerkers een training op maat.’

Volgens Ross was de training een groot succes. ‘In de eerste les lag de focus op het welkom heten van gasten. De tweede training was gericht op het uitserveren van eten en in derde bijeenkomst stond afscheid nemen centraal’, zegt ze. ‘Van tevoren hebben we voor elke deelnemer persoonlijk leerdoelen vastgesteld. Hoe geef je bijvoorbeeld je grenzen aan in verband met motorische beperkingen? Hoe krijg je overzicht tijdens het werk? En hoe focus je je op een doel zonder je af te laten leiden? Trainers Ursula Buiteman en Marjolein de Boer namen onze medewerkers door middel van rollenspellen bij de hand. Dat pakte heel goed uit.’

Gastvrij en meedenkend

Ross is erg blij met de keuze voor Welkom! ‘Van een sponsor kregen wij een budget om onze medewerkers te laten bijscholen. We hebben toen bij drie bureaus een offerte aangevraagd. Welkom! sprak ons het meeste aan. Ze waren heel gastvrij en meedenkend. Over wat wij wilden, wat het beste bij ons past en wat er mogelijk was binnen ons budget. Ook daarin kwam Welkom! ons tegemoet. Zo heeft Welkom! de kosten van de diploma’s voor haar rekening genomen. Het was gewoon een goede match.’

Zowel de medewerkers als de organisatie hebben geen moment spijt gehad. Het enige dat Ross jammer vindt, is dat vanwege het budget niet alle dertig medewerkers aan de trainingen konden meedoen. Ross: ‘Een grote wens van ons is dan ook dat er meer bedrijven zijn die willen investeren in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zodat we al onze medewerkers een opfriscursus kunnen geven.’

Vertrouwen in eigen kunnen

Want dat het heeft gewerkt, is volgens de zorgmanager overduidelijk. ‘Het is heel mooi om te zien hoe onze medewerkers weer zichzelf durven te zijn. En weer vertrouwen hebben in wat ze kunnen. Wij zien nu zoveel meer van ze. En dat na drie trainingen. De trainers zijn nog een extra keer langsgekomen om de diploma-uitreiking te doen en een taartje te eten. Dat was een enorme verrassing. Toen onze medewerkers daar op dat podium stonden en we die gezichtjes zagen, waren we allemaal heel trots. Van ons krijgt Welkom! een dikke tien.’

New Call-to-action