Werelden scheppen waarin mensen vrij zijn en zich tegelijkertijd thuis voelen. Het is de passie van interieurarchitect Odette Ex. Hospitality speelt daarin een belangrijke rol. In dit artikel vertelt ze over haar best practices. ‘In een goed interieur kunnen mensen zichzelf zijn.’
Ex Interiors is een multidisciplinair bureau gespecialiseerd in duurzaam interieurontwerp en Het Nieuwe Werken. Het bureau werd in 1994 opgericht door Odette Ex en groeide uit tot een vooraanstaand, internationaal interieurarchitectenbureau.
In 2015 won Ex Interiors de ARC15 Interieur Award voor haar ontwerp voor Koninklijke Auping in Deventer. Ex Interiors ontwierp een ontmoetingsruimte in het hart van de fabriek die de directie, kantoor- en fabrieksmedewerkers tot elkaar bracht.
Het Nieuwe Werken vraagt niet alleen om nieuwe organisatiestructuren en managementstijlen, in veel kantoren vinden complete metamorfoses plaats. ‘We creëren vaker grote ontmoetingsgebieden’, zegt Ex. ‘Dit soort gebieden vormen een open ruimte waarin mensen elkaar ontmoeten, (samen)werken, overleggen en hun lunch nuttigen. Mensen kunnen er werken in hun eigen cocon, met toch de ruis van de omgeving om ze heen.’
De ontvangstbalie speelt een nieuwe verbindende rol in dit soort ruimtes. Het is de plek waar alles bij elkaar komt. Het is de entree naar het ontmoetingsgebied en dient steeds vaker als infodesk, koffiebar en informatiepunt tegelijk. Receptionisten blijven niet meer achter de balie zitten, maar treden op als gastvrouw.
Voor Ex is het een uitdaging om ‘open’ interieurs te ontwerpen. Ze is dan ook een groot voorstander van Het Nieuwe Werken. ‘We zijn overgecontroleerd geraakt. Het is goed als we de controle wat loslaten. Durven laten ontstaan en spontane ontmoetingen is het mooiste wat we elkaar kunnen geven. Ik spreek opdrachtgevers dan ook vaak aan op hun gevoel. Elke keer als ik dat doe, zie ik dat de ogen gaan twinkelen.’
In haar ontwerpen balanceert ze voortdurend tussen veiligheid, onderhoud en comfort. ‘Differentiatie is belangrijk. Mensen zitten hooguit in drie blokken van vier werkplekken, dan ontwerp ik een scheiding en ontstaat er een nieuwe club. Mensen moeten contact met elkaar kunnen maken, maar zich ook kunnen focussen en in concentratie kunnen werken.’
Luxe is niet het sleutelwoord bij het inrichten van een gastvrije omgeving. Ex: ‘De keuze tussen zeven of acht horecaconcepten; van vis, Italiaans, verse broodjes tot luxe coffeecorners, is niet gastvrij en maakt mensen niet vrij. In feite is het zelfs een dwingend format. Je kunt je afvragen of je je doel niet voorbijgaat en doorschiet in hospitality door zoveel luxe op een werkplek aan te bieden.’
Als het gaat om hospitality moet je niet overal blind in meegaan, maar jezelf altijd de vraag stellen: ‘Past dit concept bij deze doelgroep?’, vindt Ex. De perfecte balans vinden in een interieur is volgens haar vaak een puzzel. ‘Veel interieurs zijn zo aanwezig, dat mensen zich ernaar gaan verhouden. Terwijl een inrichting je juist een prettig gevoel moet geven. Daarom vind ik vrijheid zo belangrijk. Een goed interieur creëert een wereld waarin mensen zichzelf kunnen zijn.’