Thuiswerken: zo organiseer je je home office

Thuiswerken: zo organiseer je je home office

Artikel
2 minuten leestijd

Thuiswerken is een blijvertje geworden. Nu het coronavirus blijft rondcirculeren, is de kans groot dat werknemers bank, keukentafel en bed geregeld weer omtoveren tot kantoor. Maar hoe houd je je home office georganiseerd en opgeruimd? Opruimgoeroe Marie Kondo geeft tips in haar boek ‘Opgeruimd! Op het werk ‘.

Volgens Kondo wijzen maar liefst 34 studies uit dat je in een rommelige omgeving minder goed functioneert en slechter overzicht kan bewaren dan in een opgeruimde omgeving. Het leidt tot een verlaagde productiviteit, minder motivatie en een afname van geluk. Je kunt er zelfs ziek van worden. Een opgeruimde werkplek verbetert de prestaties en geeft meer plezier.

Wat mag blijven?

‘Does it spark joy?’ Deze vraag vormt de kern van Kondo’s methode. Ook als het gaat om het opruimen van de werkplek. Maar hoewel niemand blij wordt van stapels paperassen, plakband of een nietmachine, kunnen we moeilijk zonder. Voor de werkplek is het daarom vooral belangrijk om spullen te selecteren die bijdragen aan het werkplezier.

De eerste categorie spullen die mogen blijven bestaat uit dingen die je geluksgevoel direct vergroten, zoals een mooi notitieblok of een fijne pen. De tweede categorie zijn spullen die praktisch nut hebben en zo het werkplezier verhogen. De derde categorie zijn dingen die bijdragen aan toekomstig geluk. Bonnetjes bijvoorbeeld die je nog kunt declareren, een inspirerend artikel en/of documenten voor een toekomstig project.

Snel en volledig opruimen

Een werkplek opruimen kost volgens Kondo gemiddeld 3 tot 5 uur. De sleutel tot succes? Snel en volledig opruimen, per categorie en in één ruk. Tip voor thuiswerkers is alleen zaken op te ruimen die met werk te maken hebben en persoonlijke objecten buiten beschouwing te laten. De volgorde van opruimen is belangrijk. Begin met het tevoorschijn halen van alle spullen uit één categorie, bijvoorbeeld alle pennen of alle notitieblokken en leg ze op één plek. Kies dan welke je wil houden. Zo zie je hoeveel spullen je hebt. Voor papier geldt de uitgangsregel: ‘Alles kan weg’.

Digitale troep

Bij het opruimen van de werkplek hoort ook digitale troep. Denk aan een uitpuilende mailbox, ongebruikte programma’s en apps en contacten in je telefoon. Ook hier komt de methode van Kondo van pas. Is een bestand nodig om je werk goed te kunnen doen? Helpt het bij projecten in de toekomst of geeft het inspiratie? Word je er blij van? Is het antwoord drie keer ‘nee’, dan kan het bestand richting de prullenbak.

De 3 opruimregels voor je (thuis)werkplek:

  • Geef elk item een vaste plek en berg op per categorie. Zo weet je aan het eind van de dag waar alles hoort en komt er een eind aan het eeuwige gezoek naar bijvoorbeeld post-its en documenten.
  • Gebruik dozen en zet dingen rechtop. Stop ook de losse dingen in je bureaulade in kleine doosjes. Daar kun je bijvoorbeeld de oude doos van je smartphone voor gebruiken. Door spullen rechtop op te bergen, maak je efficiënt gebruik van de ruimte en ziet het er netter uit.
  • Bewaar helemaal niets op je bureau. Het bureaublad is een werkblad, geen voorraadplank. Leg alleen die dingen op je bureau waar je op dit moment aan werkt en zorg aan het eind van je werkdag voor een leeg bureau.
New Call-to-action