Gemeente Ede: investeren in een veilige en gastvrije beleving

Klantverhaal
15 april 2022 3 minuten leestijd

Edenaren zijn de gelukkigste mensen van Nederland, stelde de Atlas voor gemeenten in 2017. En dat wil de gemeente Ede graag zo houden. Het welzijn van haar bezoekers staat dan ook voorop. Net als de veiligheid. Samen met Securitas zoekt Nathalie van Woensel, Manager Huisvesting en Services 24/7 naar het perfecte evenwicht.

Hoewel inwoners van steden over het algemeen minder gelukkig zijn dan die van dorpen, komt de gemeente Ede met een percentage van 89% gelukkige inwoners goed uit de bus. Reden voor het geluksgevoel is volgens de onderzoekers dat veel mensen gezond zijn en werk hebben. Daarnaast is de rustige en ruimtelijke woonomgeving van invloed.

New call-to-action

Hoge ambities

‘Als het gaat om het investeren in de natuur en het aantrekkelijk maken van het stadscentrum is de gemeente zeer actief’, zegt Van Woensel. En ook op facilitair gebied zijn de ambities hoog. ‘Sinds corona zijn we anders naar het gebruik van onze gebouwen gaan kijken. De werkplek is meer en meer een ontmoetingsplek geworden. Investeren in een veilige en gastvrije beleving is daarom belangrijker geworden voor ons.’

Van Woensel is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het faciliteren van medewerkers en gasten op diverse locaties. Onderdeel daarvan is de beveiliging van het Bestuurscentrum aan de Bergstraat en het Werkplein en de afdeling Publiekszaken aan het Raadhuisplein. Met een team van eigen beveiligers en beveiligers van Securitas gaat ze dagelijks de bestaande en nieuwe beveiligingsvraagstukken te lijf.

Veiligheid garanderen

‘Van technische problemen tot onwelwordingen. Bij het beveiligen van gemeentelijke instellingen komt veel kijken’, zegt Van Woensel. ‘Dat komt omdat we als gemeente veel contact hebben met onze inwoners. We ontvangen niet alleen mensen die een paspoort of rijbewijs aanvragen, maar ook mensen die verward zijn of emotioneel reageren op een besluit van de gemeente.’

Beveiliging is volgens Van Woensel nodig om medewerkers en bezoekers veilig te houden. Toch is het volgens haar een uitdaging om dat op de meest gastvrije manier te doen. ‘Hoe richten we veiligheid op een goede manier in? Hoe zorgen we ervoor dat we als gemeente zo klantgericht mogelijk mensen ontvangen? Dat zijn de vragen die we onszelf steeds vaker stellen. Onze uitdaging is om zo servicegericht mogelijk te werken en tegelijkertijd de veiligheid van medewerkers en bezoekers te garanderen. Daar willen wij als gemeente in de toekomst nog meer handen en voeten aan geven.’

Specifieke vraagstukken

Securitas is volgens Van Woensel de afgelopen jaren een fijne partner gebleken die goed aanvoelt welke nieuwe wegen de gemeente wil inslaan. ‘Wat ik prettig vind aan onze samenwerking is dat Securitas gericht meedenkt over de specifieke vraagstukken waar wij als gemeente tegenaanlopen’, zegt ze. ‘Als het gaat om vernieuwing zoals bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe technologieën. Maar ook als het gaat om het beheersbaar houden van de kosten. Goede manbeveiliging is kostbaar en wordt door onder andere de druk op de arbeidsmarkt steeds schaarser.’

Naast technologische mogelijkheden onderzoekt Van Woensel samen met Securitas met name wat ze aan ‘de voorkant’ kan doen om de bezoekbeleving en de veiligheid te verbeteren. Van Woensel: ‘In mijn ideale plaatje vervult een beveiliger ook de rol van gastvrouw of gastheer. Is het iemand die uitstraalt dat hij of zij voor onze mensen zorgt en tegelijkertijd onze bezoekers welkom heet. Een host die je op een rustige manier te woord staat en je bijvoorbeeld een kopje koffie aanbiedt.’

Van elkaar leren

Minder beveiligen vanachter de balie, een proactieve opstelling en een warmere beleving creëren dan het klassieke nummertje trekken en achteraan aansluiten. Van Woensel onderzoekt alle opties om de gemeentelijke dienstverlening in Ede te verbeteren. ‘We gaan met elkaar onderzoeken hoe we het anders kunnen doen. We willen leren van gemeentes die verder zijn dan wij en natuurlijk van onze beveiligingspartner Securitas.’

‘Wat mij opvalt is dat Securitas zich eerder als partner opstelt dan als leverancier. Securitas heeft geen instelling van ‘u vraagt wij draaien’, maar denkt met ons mee. Ze zien tegen welke problematiek en uitdagingen wij als gemeente aanlopen en vraagt hoe ze ons kan helpen. Dat vind ik een hele fijne insteek’, aldus Van Woensel.

New Call-to-action