Nieuwe beveiliger is gastvrij én sparringpartner

Nieuwe beveiliger is gastvrij én sparringpartner

Artikel
2 minuten leestijd

Proactief en doortastend als het moet, gastvrij wanneer het kan. In het ‘nieuwe beveiligen’ speelt gastvrijheid een grote rol, zegt Marianne Dijkstra, security hostess en arbeids- en organisatiepsycholoog in spe. ‘We zijn niet meer alleen de ogen, we bieden service én zijn sparringpartner.’

De nieuwe beveiliger is een Peter R. De Vries met de uitstraling van Robert ten Brink betoogde Marc van Lier, Chief Technology Officer onlangs. Ook Dijkstra heeft haar vak in tien jaar tijd zien ontwikkelen. ‘Deed je vroeger op de achtergrond je werk, nu wordt er van je verwacht dat je meedenkt. Dat je klanten helpt en ze bijvoorbeeld een kop koffie aanbiedt.’

Organisatiepsychologie

Dijkstra rolde tien jaar geleden tijdens haar studie arbeids- en organisatiepsychologie in het beveiligingsvak. Ze begon als objectbeveiliger bij het Rijksmuseum, beveiligde bij het UWV, werkte als Health Care beveiliger bij het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis in Amsterdam en Medisch Centrum Alkmaar. Ze werkte op het hoofdkantoor van Albert Heijn en heeft op dit moment Rijkswaterstaat in Haarlem als standplaats.

Negatief imago doorbreken

De security hostess ziet het ‘nieuwe beveiligen’ als een kans voor de beveiligingssector. ‘Met de huidige ontwikkelingen krijgen we een kans het negatieve imago te doorbreken. Ook denk ik dat het vak aantrekkelijker kan worden voor hoger opgeleiden en vrouwen. ‘Dit is een mannenwereld. Je moet je mannetje kunnen staan. Toch zijn er tal van zaken die vrouwen goed en misschien zelfs nog wel beter afgaan. Met name het ontzorgen van de klant en het snelle schakelen dat tegenwoordig van ons wordt verwacht. Soms voel ik me net een duizendpoot.’

Inzichten veranderen

De combinatie werken en studeren is voor Dijkstra van grote waarde. ‘Arbeids- en organisatiepsychologie is een vakgebied dat volop in beweging is. Dat zie ik terug in de bedrijfsvoering bij onze klanten en in ons eigen vak. Werkwijzen en inzichten veranderen voortdurend.’

Volgens Dijkstra is het een trend dat steeds meer verantwoordelijkheid wordt afgestaan. ‘Klanten willen worden ontzorgd, ze zijn veeleisender. Ze verwachten dat je zelfstandig werkt, proactief signaleert en daarop acteert. Klanten vinden het belangrijk dat je meedenkt en begrijpt hoe processen werken.’

Beveiliger als visitekaartje

Naast de trend beveiligers als sparringpartner te zien, zijn ze vaker het visitekaartje van een onderneming’, zegt Dijkstra. ‘Het is een ontwikkeling die deels voortkomt uit bezuinigingen. Meer taken worden verdeeld onder minder mensen.’ Deze op het eerste gezicht negatieve ontwikkeling, maakt veel beveiligingsfuncties vaak veelzijdiger en daardoor een stuk interessanter en uitdagender.