Medewerkers hebben geen hekel aan beveiliging, maar willen wél graag hun werk goed kunnen doen. Ook volgens ICT-specialisten van LBVD, een bureau dat de digitale wereld leefbaar wil maken, is het belangrijk achterhaalde securitymaatregelen zoveel mogelijk te voorkomen. Voorbeelden zijn:
Het te snel en vaak dwingen om wachtwoorden te wijzigen. Hierdoor gaan medewerkers wachtwoorden opschrijven en kiezen ze voor steeds gemakkelijker te onthouden wachtwoord reeksen.
De toegang tot internet en de inlogmogelijkheden op systemen dusdanig beperken dat medewerkers ‘gedwongen’ toevlucht zoeken tot openbare netwerken, -mailaccounts en usb-sticks.
Het werken met zogenaamde ‘smartcards’. Het aan- en afmelden bij computers kost zoveel tijd dat medewerkers ze niet willen gebruiken.
Het gebruik van ingewikkelde codes op mobiele apparaten. Medewerkers leggen hun smartphone of tablet van de zaak aan de kant als deze te snel vergrendelt en vervolgens een ontgrendelcode (wachtwoord) van vijf of meer karakters moet worden ingevoerd.
Het beveiligen van mails (secured mail) en documenten (pdf) die bestemd zijn voor algemeen gebruik.