Beveiligen op afstand: de mogelijkheden

Artikel
3 minuten leestijd

Beveiligen op afstand is voor veel organisaties nog onbekend terrein. Dit terwijl het aansluiten van bewakingscamera’s op een alarmcentrale die beelden opvolgt en analyseert de schade enorm kan beperken en zelfs voorkomen. Wat kunnen beveiliging en dienstverlening op afstand voor uw organisatie betekenen? In dit artikel zetten we de mogelijkheden op een rij.

De voordelen van videobeveiliging op afstand zijn groot. Door het snel signaleren van afwijkende situaties kunnen incidenten dankzij beveiligen op afstand snel worden opgevolgd. Daarnaast draagt professionele alarmverificatie bij aan een vermindering van het aantal loze alarmmeldingen. Bijkomend voordeel is dat er minder beveiligers op locatie nodig zijn. Beveiliging op afstand is divers en kan worden toegepast in verschillende situaties.

Alarmverificatie op afstand

Bij alarmverificatie op afstand staat een vroegtijdige signalering van afwijkende situaties centraal. Camera’s in combinatie met intelligente analysesoftware zorgen ervoor dat er alleen alarm wordt geslagen als er daadwerkelijk iets afwijkends gebeurt. Bij verdachte bewegingen bijvoorbeeld. Signaleert een camera een afwijkende gebeurtenis dan duurt het slechts milliseconden voordat centralisten in de alarmcentrale worden gewaarschuwd. Deze krijgen direct toegang tot het beeldmateriaal en de live-beelden en kunnen snel controleren of het alarm opvolging nodig heeft of dat het loos alarm is. 

Terreinbeveiliging op afstand

Door middel van terreinbeveiliging op afstand is het mogelijk een aangewezen gebied op afstand te monitoren en te beveiligen. Ook bij deze vorm van beveiligen zijn slimme camera’s, eventueel aangevuld met detectiemiddelen als grond-, hek of radardetectie, in staat om ongewone situaties te melden. De camera’s signaleren beweging, zien hoe druk het is en kunnen zelfs mensen tellen. De analysesoftware is zo geprogrammeerd dat de camera zogenaamde metadata (informatie over de data) kan gebruiken om afwijkingen te constateren. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een camera bij het detecteren van ‘een menselijke vorm, op een specifieke plek na 18.00 uur’ alarm slaat.

Surveilleren op afstand

Surveillance met strategisch geplaatste camera’s geeft op een consistente en kostenefficiënte manier zicht op de zwakke plekken op een terrein. Voor deze vorm van beveiligen op afstand worden vaste- en beweegbare IP-camera’s gebruikt. Met name op grote terreinen en op plaatsen waar 24/7 activiteit plaatsvindt, is camerasurveillance op afstand efficiënt. Zeker als deze plaatsvindt in combinatie met fysieke beveiliging. 

Toegangsverlening op afstand

Wilt u de toegang tot een pand 24/7 beveiligen zonder beveiligers of receptionisten in te zetten, dan is toegangsverlening op afstand een mogelijkheid. Met deze dienstverlening worden bevoegde personen vanuit de alarmcentrale binnengelaten en kwaadwillenden de toegang ontzegd. Mocht er zich een ongewenste situatie voordoen, dan kijkt de centralist realtime mee. Voor het identificeren, verifiëren en registreren van medewerkers en bezoekers kunt u ook kiezen voor een toegangscontrolesysteem dat werkt met gezichtsherkenning en vingerafdrukscans. Zeker in vakantieperiodes en op momenten dat er weinig sociale controle ter plekke is, kan toegangsverlening op afstand van meerwaarde zijn. 

Sluitbegeleiding op afstand

Bij sluitbegeleiding op afstand staat het afsluiten van een object centraal. Inclusief het inschakelen van het alarm en het veilig vertrekken van medewerkers. Medewerkers kunnen op elk gewenst moment persoonlijk naar buiten worden begeleid zonder 24-uurs beveiliging in te schakelen. Deze beveiliging is met name geschikt voor mensen die ‘alleen’ of buiten kantooruren werken, zoals schoonmaakpersoneel of medewerkers die overwerken. 

Persoonlijke begeleiding op afstand

Persoonlijke begeleiding op afstand kan op elk gewenst moment plaatsvinden. Bijvoorbeeld buiten kantooruren en tijdens vakanties om schoonmaakpersoneel of medewerkers op een veilige manier te begeleiden. 

Ondersteunen facilitaire processen op afstand

Dienstverlening zoals het afhandelen van telefoontjes en het opvolgen van storingen maakt het mogelijk uw facilitaire processen te beheren. Deze kan hulp bieden in het stroomlijnen van processen die (te veel) verstoring geven op de primaire taken van medewerkers, maar ook een aanvulling zijn op de huidige invulling van uw processen.