Om de veiligheid te waarborgen bent u verplicht de risico’s in uw organisatie in kaart te brengen. In een reeks artikelen doorlopen we de stappen om van een goede Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) tot een effectieve BHV-organisatie te komen. In het derde deel bespreken we ‘het Plan van Aanpak’.
Wanneer u uw bedrijfshulpverlening opzet, brengt u allereerst de risico’s binnen uw organisatie in kaart met behulp van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Onderdeel hiervan is het Plan van Aanpak. In dit plan staan concrete maatregelen om de aanwezige risico’s te beperken. In het Plan van Aanpak (PvA) bespreekt u wat u op de korte termijn gaat ondernemen om risico’s weg te nemen of te beperken.
Het is belangrijk dat de RI&E en het PvA actueel zijn en blijven. De RI&E moet daarom worden aangepast bij ingrijpende wijzigingen aan werkmethoden, werkomstandigheden of gebruikte techniek (artikel 5 lid 4 Arbowet). Denk bijvoorbeeld aan:
Uit de aangepaste risico inventarisatie komt een nieuw Plan van Aanpak voort. Dit plan is dus een dynamisch document. Een tip is om ieder jaar de RI&E te doorlopen. Op die manier kost het u minder tijd ingrijpende veranderingen te toetsen aan het huidige plan.
Uitgangspunt van de wet is het aanpakken van risico’s bij de bron. Het Plan van Aanpak is daarom een belangrijk onderdeel van de RI&E. In het geval van risicobeheersing is het goed als keuzes op een zo hoog mogelijk niveau, liefst op directieniveau worden gemaakt. De directie kan veel risico’s elimineren door de juiste beslissingen te nemen. Hieronder vindt u vier praktijkvoorbeelden:
In het volgende artikel zetten we uiteen welke rol de restrisico’s spelen in uw bedrijfshulpverlening.
Meer in deze serie:
Van RI&E naar BHV: de uitgangspunten
Van RI&E naar BHV: breng de risico’s in kaart
Van RI&E naar BHV: de restrisico’s