Brandveiligheid begint bij verantwoordelijkheid

Brandveiligheid begint bij verantwoordelijkheid

Artikel
2 minuten leestijd

Tijdelijke verhuur en brandveiligheid gaan niet altijd goed samen. Dat wil zeggen, als huurders en verhuurders hun verantwoordelijkheid niet kennen. Hoe maak je een groot kantoorpand toch brandveilig? Thijs van Rooden, Branch Manager Safety Services van Securitas geeft tips.

‘Vluchtige verhuur’ komt steeds meer voor. Denk aan trendy pop-up stores, ondernemers die een tijdelijke werkplek huren of bedrijven die een groot kantoor hebben ingeruild voor een beter betaalbare werkplek. Verhuur voor korte periodes is onder meer populair bij (internet)bedrijven en bij ondernemers die – mede door de crisis – voor zichzelf zijn begonnen.

Omzet maken en targets halen, is belangrijk, maar met het toenemen van het aantal verschillende huurders in een kantoorpand kan de (brand)veiligheid in het geding komen, zegt Van Rooden. ‘Dat is gevaarlijk want verantwoordelijkheden verschuiven. De brandweer voert steeds minder preventieve controles uit en huurders moeten meer verantwoordelijkheid krijgen.’

Goed huurderschap
Een van de belangrijkste tips die Van Rooden huurders wil meegeven, is het kennen van de verantwoordelijkheid. ‘De verhuurder moet zorgen dat het pand brandveilig is, dat de juiste materialen zijn gebruikt en dat er bijvoorbeeld een brandmeldinstallatie is geïnstalleerd. De huurder is verantwoordelijk voor zijn stuk. Vanuit de Arbowet is hij verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving. Zo moet er een bedrijfsnoodorganisatie zijn met ondermeer  een medewerker die is opgeleid als bhv’er. Ook als een huurder slechts een paar maanden een werkplek bezet.’

Het is niet alleen belangrijk om de eigen verantwoordelijkheid te kénnen, maar ook om deze te nemen. Van Rooden: ‘Zelfs al voelt het niet zo, met veel verschillende huurders in één groot pand verdwijnt verantwoordelijkheid niet. Hij wordt zelfs nog groter. Huurders zorgen niet alleen voor de veiligheid van hun eigen mensen, maar ook voor die van anderen in het pand.’

Een logboek bijhouden
Van Rooden raadt huurders aan een logboek bij te houden. ‘Zo leer je de risico’s en die van je buurbedrijven kennen. Daar kun je vervolgens op inspelen. Incidenten registreren, is belangrijk. Is er iemand gewond geraakt? Zijn er verbandmiddelen gebruikt en moeten die worden aangevuld? Is er een brand geweest of heeft ergens agressie plaatsgevonden? Houd deze zaken centraal bij. Als er een receptie is, kan deze daar een centrale rol in spelen.’

Elkaar leren kennen
Weten wie de medehuurders zijn en wat ze doen, is belangrijk. Organiseer daarom een huurdersoverleg. Van Rooden: ‘Tijdens zo’n overleg kun je erachter komen of procedures werken en controleren of iedereen zich aan de regels houdt. Ook kunnen vragen worden weggenomen. Dit werkt alleen als alle partijen daaraan mee willen werken. Ook de verhuurder moet bereid zijn hier tijd en geld in te stoppen.’

Externe partijen inhuren
Het inhuren van een professionele veiligheidspartner kan zowel huurders als verhuurders ontzorgen. ‘Beveiligingsbedrijven nemen steeds meer veiligheidstaken over die voorheen door de brandweer werden uitgevoerd, zoals brandveiligheidscontroles.’ Toch is het volgens Van Rooden vooral belangrijk te weten dat brandveiligheid begint bij het nemen van eigen verantwoordelijkheid. ‘Als iedereen zich dáárvan bewust is, komt dat de brandveiligheid enorm ten goede.’

Voor meer informatie over het opstellen van een (brand)veiligheidsbeleid kunt u contact opnemen met Securitas via safetyservices@securitas.nl of 088 – 322 11 00.