Terreurdreiging onderdeel maatschappij geworden

Opinie
23 mei 2017 2 minuten leestijd

Bijna een kwart van de organisaties die op onze poll heeft gereageerd, maakt zich zorgen over de invloed van terreurdreiging op hun bedrijf. Veertig procent gaf aan zich er niet veel mee bezig te houden en 36 procent meent dat de dreiging van terreur soms tot zorgen in hun organisatie leidt.

In totaal brachten ruim tachtig organisaties hun stem uit. Een van de organisaties die zich veel bezighoudt met het onderwerp is CLC-VECTA, de branchevereniging voor organisaties die professioneel betrokken zijn bij het organiseren, accommoderen en faciliteren van beurzen, congressen en vergaderingen, evenementen, entertainment en incentives.

‘De angst bestaat dat het ook in Nederland kan gebeuren’

Onderdeel van je aanpak

Directeur Riemer Rijpkema: ‘Je houdt rekening met de laatste ontwikkelingen. Je moet heel alert zijn in deze tijd. Dat geldt voor zowel organisatoren als locaties van evenementen, binnen en buiten. Het is onderdeel van hun aanpak geworden. Door de recente aanslagen en de dreiging ervan denken organisaties in onze branche nog meer en beter na over wat ze moeten doen op het moment dat een incident zich voordoet. Dat speelde tien jaar geleden veel minder.’

Leden van de vereniging houden volgens Rijpkema voortdurend rekening met terreurdreiging. ‘Men is zich ervan bewust. Nu er in een aantal buurlanden een aanslag is geweest, bestaat een reële de angst dat het ook in Nederland kan gebeuren. Als organisatie wil je alles doen wat in je vermogen ligt om dit te voorkomen en om optimaal te kunnen anticiperen als het toch gebeurt.’

 Lees ook ons artikel: ‘Terreur bestrijd je samen’

Hoge verwachtingen

Bezoekers blijven niet weg, maar een aanslag heeft wel impact. Bezoekers houden de beveiliging van een evenement meer in de gaten, merkt Rijpkema. ‘Organisaties nemen meer beveiligingsmaatregelen in samenspraak met de locatie en lokale overheden. Een ander belangrijk aspect is dat we merken dat mensen meer van de beveiliging verwachten bij een evenement.’

Hoewel organisatoren bezoekers liever niet met te veel beveiligingsmaatregelen lastigvallen, kijken mensen volgens Rijpkema nu juist raar op als ze naar binnen kunnen lopen zonder gecontroleerd te worden. ‘Dit kan ten koste van het gevoel van veiligheid gaan’, vertelt hij.

Geen zware impact

Een organisatie die aangeeft zich minder zorgen te maken over terreurdreiging is de coöperatie Zelfstandige Reisbureaus Nederland (ZRN). Hoewel er in het buitenland onlangs meerdere aanslagen zijn gepleegd, heeft dit volgens directeur Wolfgang Hendrix geen zware impact op de branche. ‘Terreurdreiging is onderdeel geworden van de maatschappij’, zegt hij. ‘Natuurlijk is er na een aanslag zeker minder belangstelling voor een locatie, maar dat staat het gevoel dat mensen op vakantie willen gaan niet in de weg. We merken dat mensen dan gewoon naar een andere plek gaan.’

Tijdelijk dipje

Commercieel merken we wel verschil, maar écht financieel raken doet terreurdreiging de reisbureaus nog niet’, aldus Hendrix. ‘Mensen stellen hun besluit uit na een aanslag, maar boeken de reis later alsnog. Wat we van onze leden horen is dat mensen even onrustig zijn nadat er ergens iets is gebeurd. Dat vertaalt zich in een dipje van een aantal dagen in het aantal boekingen naar een specifieke bestemming. Op de langere termijn herstelt zich dat weer.’

 

New Call-to-action