Professionele opvolging seniorenalarm uniek in Nederland

Klantverhaal
3 minuten leestijd

Ouderen die na een val niet meer overeind kunnen komen staan er steeds vaker alleen voor. Om aan deze schrijnende situaties een eind te maken heeft Nederlandse Senioren Alarmering in samenwerking met Securitas een unieke dienstverlening ontwikkeld: professionele landelijke alarmopvolging in combinatie met een sleutelservice. 

Nederlandse Senioren Alarmering werd er steeds vaker mee geconfronteerd: ouderen in nood die niet worden geholpen omdat er én geen contactpersonen (in de buurt) zijn én hulpdiensten niet ingrijpen. ‘Als er geen sprake is van een levensbedreigende situatie dan komen calamiteitendiensten niet meer in actie. En dat leidt niet zelden tot mensonterende situaties’, aldus commercieel directeur J. de Jong. 

Alarm opvolgen

Het bedrijf werd in 2015 opgericht en is gespecialiseerd in senioren alarmering. Door middel van een alarmketting, -armband of -horloge kunnen ouderen in geval van nood een spreek-luisterverbinding leggen met hun contactpersonen en/of het Securitas Operations Center (SOC). Deze kan de melding in geval van een levensbedreigende situatie direct doorschakelen naar de politie, ambulance of brandweer. In een niet levensbedreigende noodsituatie zijn contactpersonen zelf verantwoordelijk voor de opvolging van het alarm.

In dat laatste schuilt steeds vaker een probleem, merkte De Jong. ‘Lang niet alle ouderen hebben een contactpersoon. Of ze wonen te ver weg of ze zijn moeilijk bereikbaar. Dit terwijl de groep ouderen steeds groter, ouder en kwetsbaarder wordt en tegelijkertijd langer zelfstandig blijft wonen. Om ook die mensen te kunnen helpen die geen beroep kunnen doen op hun omgeving, hebben we daarom samen met Securitas een jaar of twee jaar geleden een nieuwe service gerealiseerd waarin de surveillancedienst van Securitas het alarm opvolgt. En dat is uniek in Nederland.’

Veilige sleutelservice

Het duurde ongeveer een jaar voordat alle puntjes op de i stonden, vertelt De Jong. ‘Het schrijven van de belscripts, het trainen van de centralisten in het Securitas Operations Center en de surveillanten in het land. En het ontwikkelen van een sleutelservice. De Jong: ‘Dat is een belangrijk aspect. Sleutelkastjes die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, zijn vaak verre van veilig. Vandaar dat wij onze eigen service aanbieden. De sleutels worden veilig beheerd door Securitas en gecodeerd opgeslagen zodat zelfs surveillanten niet weten welke adressen aan de sleutels zijn gekoppeld.’

Omdat het bedrijf snel groeit en landelijk opereert was de dekkingsgraad een belangrijke voorwaarde voor het slagen van het project’, zegt hij. ‘Mede door de adoptie van nieuwe technologieën weten steeds meer ouderen ons te vinden. We hebben inmiddels 25.000 actieve leden, waarvan er ongeveer 6.000 zijn aangesloten op het Securitas Operations Center. Omdat we deze mobiele service in heel Nederland aanbieden was het voor ons belangrijk om samen te werken met een partner met een goed netwerk. En dat heeft Securitas. We hebben tot op heden elke klant kunnen aansluiten. Daar zijn we heel blij mee.’

Verschillende scenario’s

Volgens De Jong is de uitbreiding van de dienstverlening met de fysieke alarmopvolging van Securitas een succes. ‘Elke melding wordt razendsnel en binnen dertig seconden beantwoord. Vervolgens bepalen de centralisten hoe te handelen. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk. Zo kan het zijn dat het alarm per ongeluk is afgegaan. Het kan gaan om een situatie die niet levensbedreigend is, maar waarin iemand toch paniek voelt of de behoefte heeft aan een luisterend oor. Maar het kan ook zijn dat er wel snel hulp op locatie nodig is. In levensbedreigende situaties roepen centralisten onmiddellijk de hulp van politie en ambulance in, in minder urgente situaties volgen surveillanten in de omgeving de alarmmelding op.’

Ook de samenwerking met Securitas verloopt volgens De Jong prettig. ‘De communicatie is zakelijk, duidelijk en open en zaken worden goed en professioneel opgepakt. De uitvoering is top. We krijgen regelmatig positieve feedback van klanten die in een noodsituatie zijn geweest en erg weinig klachten. Maar ook daar zijn we niet bang voor. Mocht er iets minder goed gaan, dan zien we dat vooral als een kans onze processen te verbeteren en te optimaliseren. Op die manier zitten we er bovenop.’