Hoewel vaak veel aandacht wordt besteed aan de eerste indruk, wordt de laatste soms vergeten. Maar wist u dat juist het vertrek een essentieel onderdeel is van de bezoekbeleving? In veel verschillende opzichten. Ursula Buiteman, Business Developer bij Welkom! geeft tips voor een gastvrij vertrek.
‘Een goede start, is het beste vertrekpunt. In de ochtend hebben velen van ons het druk, druk, druk. We haasten ons naar school, naar het werk, naar onze afspraak… Als gastvrouw is het belangrijk dat u de dag ontspannen begint. ‘Voorbereiding’ is daarom niet alleen op het werk, maar ook thuis het toverwoord. Bereid een dag van tevoren uw zaken voor, leg dingen klaar. Dat scheelt in de ochtendroutine.’
‘Een belangrijk deel van de bezoekbeleving begint en eindigt bij de gastvrouw. Zorg ervoor dat uzelf en uw werkdomein er tot het vertrek van uw gasten piekfijn uitzien: fris en verzorgd en met de juiste energie. Een goede eerste indruk is een leuk begin, maar onderschat de laatste indruk niet. Deze blijft lang hangen. Wordt de positieve ervaring van de entree bevestigd, dan is de kans groot dat u bij uw gast een blijvende positieve indruk achterlaat.’
‘Een opvallende uitkomst van mystery visitsis dat veel organisaties in dezelfde hospitality valkuil trappen en te weinig aandacht besteden aan het vertrek van hun bezoekers. Terwijl juist het afscheid het moment kan zijn waarop échte magie ontstaat. Heb daarom oog voor uw vertrekkende gasten. Zorg ervoor dat u ze op tijd ziet, sta niet met de rug naar ze toe en wees net zo alert als tijdens de ontvangst.’
‘Heeft u uw vertrekkende gast in het vizier? Roep dan niet in het voorbijgaan gedag, maar zorg voor de juiste begroeting en pas de hospitality etiquette toe! Straal uit dat u ook aan het einde van uw dienst uw werk nog steeds als passie ervaart. Attendeer uw gasten op de bewegwijzering, de weersomstandigheden en/of actuele reisinformatie. Heel belangrijk: neem persoonlijk afscheid. Oprechte aandachtis een van de mooiste geschenken die u als vertegenwoordiger van een bedrijf kunt geven.’
‘Wilt u een onvergetelijke indruk maken op uw gasten, dan is het vertrek een perfect moment om uw gasten te verrassen met een cadeautje of een attentie. Een flesje water bijvoorbeeld of een frisgroene appel. Een verrassing werkt het beste als finale en maakt altijd indruk omdat mensen het niet zien aankomen. Dat is de gouden regel van de verrassing.’
‘Bent u moe, wilt u naar huis of schakelt u over naar het volgende onderdeel van uw volle dagprogramma. Vergeet dan niet dat een goede afronding van uw werkzaamheden een makkelijk begin voor de volgende betekent. Is uw overdracht duidelijk? Kan uw collega uw werk zonder problemen overpakken? Extra gastvrij is het om hem of haar een goede dienst te wensen! Dan geeft u uw stralende hospitality meteen door.’