Omgaan met corona-agressie

Artikel
2 minuten leestijd

In ziekenhuizen, op straat en in publieke ruimtes: tijdens de tweede coronagolf is de agressie toegenomen. Hoe herken je een dreigende situatie en zorg je ervoor dat de agressie minder wordt? Met deze tips beschermt u uzelf en uw organisatie tegen corona-agressie. 

Schelden, vandalisme, lichamelijk geweld. Vonden er tijdens de eerste coronagolf relatief weinig geweldsincidenten plaats, tijdens de tweede golf lijkt de agressie in de maatschappij flink toegenomen. Volgens deskundigen heeft dat alles te maken met de duur van de pandemie. Hoe langer de lockdown duurt, hoe meer kans op maatschappelijke onrust en agressief gedrag. Hoe ga je daarmee om?

Beveiligen in de zorg

Agressief gedrag herkennen

Agressieve mensen zijn vaak niet voor rede vatbaar. Ze willen naar niemand luisteren. Het kan dan ook moeilijk zijn om in te schatten hoe je het beste kunt reageren. Wanneer beëindig je een gesprek en in welke fase sla je alarm? De beste tip is een conflictsituatie te voorkomen. Agressief gedrag kun je vaak zien aankomen door te letten op signalen zoals stemmingswisselingen.

Heeft iemand een vijandige grondstemming en of is er sprake van innerlijke onrust? U kunt dit herkennen aan afwijzend gedrag waaronder plagen, geïrriteerd gedrag en/of ruzie zoeken. Signalen dat een situatie écht uit de hand dreigt te lopen zijn verbale dreigingen en gewelddadige gebaren. 

Grenzen stellen

Als iemand niet meer op zijn of haar gedrag is aan te spreken, dan is er vaak geen weg meer terug. In dat geval kunnen een aantal eenvoudige gedragsregels en het STOP-principe u beschermen. De regels zijn:

  • Ga niet in discussie.
  • Blijf rustig en negeer persoonlijke beledigingen.
  • Ga niet in op dreigementen.
  • Probeer niet te ‘winnen’.
  • Onderdruk de drang om fysiek geweld te gebruiken.

STOP-methode

Een andere manier om een conflict niet te laten escaleren is het STOP-principe. De essentie van deze methode is grenzen stellen. De letters STOP staan voor:

S – Stoom afblazen (Laat iemand even uitrazen)

T – Tot de orde roepen (Zeg dat u niet op deze manier verder wilt)

O – Opnieuw beginnen (Begin het gesprek opnieuw)

P – Passen (Lukt dat niet, stop dan het gesprek)

Agressie voorkomen met beleid

Bovenstaande tips zijn in veel situaties direct toe te passen. Beter nog is het om preventief te werk te gaan door middel van goed en gericht agressie-beleid. Werkgevers zijn verplicht om hun personeel te beschermen tegen interne en externe agressie. De beste remedie daarvoor is strategie.

Een goede strategie bestaat onder meer uit het opstellen van beleid op het gebied van geweld. Uit het in kaart brengen van de risico’s in uw organisatie en het stimuleren van melden, registreren en analyseren van geweld. Daarnaast kunnen technische en bouwkundige maatregelen en de implementatie van een betrouwbaar alarmsysteem de veiligheid in uw organisatie vergroten.

Meer lezen over het voorkomen van agressie door middel van strategie? In dit artikel leest u hoe u agressie te lijf gaat met strategie. 

Beveiligen in de zorg