Omgaan met agressie – 5 tips

Artikel
Minder dan 1 minuut leestijd

Agressie komt veel voor. Een op de vier werknemers in de detailhandel krijgt ermee te maken. Met deze tips van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) voorkomt u escalatie en maakt u uw winkel of organisatie een stukje veiliger.

  • Spreek mensen altijd aan als klant, ook al heeft iemand foute bedoelingen of is iemand geen goede klant.
  • Toon emotie. Geef aan dat u het vervelend vindt als iemand tegen u tekeer gaat, terwijl hij boos is op het bedrijf.
  • Maak huisregels en hang deze op. Het voordeel daarvan is dat u hiernaar kunt verwijzen als iemand boos op u wordt. U bent niet degene die iemand verbiedt een ijsje te eten, het staat in de regels¹.
  • Gebruik het STOP-principe.
  • Denk aan uw eigen veiligheid. Als u denkt dat iemand echt agressief wordt en u te lijf gaat, breng uzelf dan in veiligheid.

¹Bezoekers realiseren het zich niet altijd, maar een winkel of bedrijf is geen openbare ruimte, maar privéterrein. U mag iemand de toegang tot uw bedrijf ontzeggen als deze persoon zich niet aan uw regels houdt.

Lees meer over het voorkomen van en omgaan met agressie in de whitepaper:



-->