Securitas viert 90 jaar van veiligheid en innovatie

Securitas viert 90 jaar van veiligheid en innovatie

Nieuwsartikel
15 mei 2024 1 minuut leestijd

Van een klein bedrijf dat traditionele nachtwakers leverde tot wereldleider in beveiligingsoplossingen. Securitas viert dit jaar haar 90e verjaardag en kijkt met trots terug op de afgelopen decennia. Nog altijd vervult Securitas een pioniersrol waarin sterke waarden, innovatieve technologie en de mens centraal staan.

Innovatie zit in het DNA van het bedrijf dat in 1934 door Erik Philip-Sörensen in het Zweedse Helsingborg werd opgericht. Al in de jaren veertig begon Securitas met het integreren van technologie in haar dienstverlening, en na de Tweede Wereldoorlog groeide het bedrijf snel. Securitas werd een pionier op het gebied van automatische toegangscontrole en schreef geschiedenis door in 1968 de eerste online geldautomaat ter wereld te lanceren.

Integriteit, waakzaamheid en behulpzaamheid

De erfenis van Securitas is gebaseerd op drie kernpijlers: sterke waarden, innovatieve technologie en het altijd voorop stellen van de mens. In 1958 legde Philip-Sörensen de waarden integriteit, waakzaamheid en behulpzaamheid vast in het boek ‘Gedragscode voor officieren’. Dit was bedoeld om het beroep te beschermen en de integriteit ervan te waarborgen. De drie rode bollen in het logo verwijzen naar deze waarden. Alles wat Securitas vandaag doet, is gebaseerd op deze basisprincipes. 

Internationale expansie

Ook later bleef Securitas zich uitbreiden. In de jaren tachtig richtte voormalig CEO Melker Schörling zich op vereenvoudiging, klantgerichtheid en internationale expansie. Dit leidde tot aanzienlijke groei in Europa, de VS en daarbuiten. Door niet-kernactiviteiten af te stoten, kon Securitas zich opnieuw richten op gespecialiseerde veiligheidsdiensten. Daarbij bleef ze trouw aan haar kernwaarden en efficiënte bedrijfsvoering.

De wereld veiliger maken

En Securitas schrijft nog steeds geschiedenis. ‘Het naleven van ons doel, de wereld veiliger maken, heeft niet alleen een diepgaande positieve impact op onze klanten, maar ook op de wereld als geheel’, zegt Magnus Ahlqvist, de huidige Securitas President en CEO. ‘Met onze focus op voortdurende verbetering en innovatie bevinden we ons in een betere positie dan ooit om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van onze klanten en het bredere beveiligingslandschap.’

Toewijding aan innovatie

Securitas viert niet alleen haar verleden, maar kijkt ook naar de toekomst. De voortdurende toewijding aan innovatie en klantgerichtheid zorgt ervoor dat Securitas blijft evolueren en inspelen op de behoeften van een veranderende wereld.

Lees meer over de geschiedenis en toekomstvisie van Securitas op www.securitas.com/journey.