Burgers meer betrekken bij de opsporing van criminelen en de ‘pakkans’ vergroten. Met dat doel is er een wetsvoorstel in de maak dat ondernemers en particulieren toestaat zélf de beelden van beveiligingscamera’s online te zetten. Wat gaat er precies veranderen?
Hoewel het niet mag, wordt het online plaatsen van camerabeelden van winkeldieven oogluikend toegestaan. Steeds meer ondernemers zijn zo klaar met (winkel)dieven dat ze camerabeelden via social media verspreiden. Minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur wil dit in de toekomst legaliseren.
Van der Steur vindt de huidige voorwaarden te streng. Op dit moment mogen ondernemers geen beelden zonder toestemming van de officier van justitie publiceren. Ze hebben te maken met beperkende voorwaarden in het strafrecht, portretrecht en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wpb) waarin het verboden is om strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag te gebruiken.
Het nieuwe wetsvoorstel staat toe dat zowel beelden van beveiligingscamera’s, maar ook foto’s of videofragmenten op een smartphone online worden gezet. Dit zijn de regels:
Internetjurist Charlotte Meindersma zet vraagtekens bij de nieuwe wet. ‘Er zitten veel haken en ogen aan. Het lastige met bewakingsbeelden is dat ze niet alles laten zien. Stel dat iemand met een computer een huis uit loopt, dan wil dat nog niet zeggen dat die daar is gestolen.’
Volgens Meindersma is de kans dat rechten van verdachten worden geschaad groot. ‘Zelfs als een ondernemer zich aan de regels houdt, kunnen anderen met een post aan de haal gaan. Het gevaar bestaat dat iemand door het publiek wordt veroordeeld in plaats van door de rechter.’
Hoewel ze verwacht dat grote bedrijven ook in de toekomst de opsporing aan politie en openbaar ministerie overlaten, adviseert Meindersma ook kleine ondernemers hun boosheid te bedwingen. ‘Het is moeilijk zelf de grens tussen diefstal en vernieling te bepalen en in te schatten wanneer er sprake is van een volledig delict’, aldus de jurist.
Hoe verwarrend beelden kunnen zijn blijkt uit een kort filmpje waarmee het Britse dagblad The Guardian adverteerde. Het filmpje laat zien hoe verraderlijk het is om slechts een klein deel van het verhaal te zien. Een van de redenen waarom het plaatsen van filmpjes door burgers en ondernemers niet altijd een even goed idee is.