Securitas levert geen standaarddienst, maar denkt actief mee over risico’s en oplossingen.
Het hotel opende zijn deuren op 1 maart 2020, de dag waarop de eerste coronamaatregelen van kracht werden. ‘Van een normale opbouw was geen sprake’, zegt Sybesma. ‘We begonnen noodgedwongen in een gesloten wereld, met een kleine kernbezetting. In die fase speelde beveiliging nauwelijks een rol. Toch volgde toen de maatregelen versoepelden al snel groei. Inmiddels zijn de 328 kamers vaak volledig bezet en werken er op piekmomenten maar liefst 200 mensen in het hotel.
Goed voorbereid op escalatie
Vooral de populaire skybar op de 19e verdieping trok al snel veel bezoekers. ‘Een skybar heeft iets magisch en trekt een divers publiek’, zegt Sybesma. ‘Mensen komen voor een drankje, de ervaring of om iets te vieren. Soms met net iets te veel drank op of gewoon net iets té enthousiast. Als hotel moet je goed zijn voorbereid op wat er in die situaties kan gebeuren.’
De grootste dreiging? Escalaties tussen gasten of ongewenst gedrag tegenover medewerkers. ‘Denk aan een ruzie die uit de hand loopt, of toeristen die zich misdragen,’ zegt Sybesma. ‘Echtelijke ruzie vormt een reële uitdaging, ook in ons hotel. Soms worden jonge medewerkers geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag. Je wilt dat zij weten dat er meteen hulp is.’


Eén druk op de knop maakt het verschil
Voor Sybesma was het de vraag hoe het hotel medewerkers kan ondersteunen op het moment dat een situatie uit de hand dreigt te lopen. De oplossing kwam in de vorm van een panic watch (PPA): een discreet horloge met een directe spreek-luisterverbinding met het Securitas Operations Center (SOC). ‘Via het horloge kunnen medewerkers met één druk op de knop verbinding maken met de alarmcentrale. Tegelijkertijd worden live camerabeelden gedeeld. De centralist hoort en ziet wat er gebeurt en schakelt als het nodig is direct de hulpdiensten in.’
Voor zijn medewerkers betekent de beveiligingsoplossing een gevoel van veiligheid, voor de manager betekent het vooral gemoedsrust. Sybesma: ‘Je weet dat er altijd iemand meekijkt en dat je je mensen niet aan hun lot overlaat als je zelf niet op locatie bent. Zeker in de horeca- en hotelsector, waar veel jonge mensen werken, is dat belangrijk. Het helpt mij ook richting hun ouders en hun partners: ik kan met overtuiging zeggen dat we de veiligheid in ons hotel serieus nemen.’
Van ondersteuning naar strategische samenwerking
De samenwerking met Securitas begon klein, via het naastgelegen kantoorpand Atrium. ‘In de beginperiode, toen onze eigen bezetting nog beperkt was, liepen hun beveiligers af en toe bij ons mee. Dat was niet alleen praktisch, het liet ook zien dat Securitas met ons meedacht. In plaats van meteen een volledige bezetting aan te bieden, werd gekeken naar een passende, tijdelijke oplossing. Dat vond ik bijzonder.’
Inmiddels is de samenwerking structureel. Securitas heeft toegang tot de camerabeelden en houdt het hotel actief op de hoogte van risicosignalen, zoals protestacties of drukke periodes in de stad. ‘Wat ik waardeer, is dat Securitas niet alleen een standaardpakket biedt. Ze denken mee over oplossingen die werken voor onze locatie, ons type gasten en ons team. Voor mij is dit echt een win-winsituatie: wij hoeven geen 24/7 beveiliging in huis te halen en zijn toch goed voorbereid op wat er speelt.’
Veiligheid is geen vaststaand gegeven
Voor nu werkt de beveiligingsaanpak goed, toch houdt Sybesma een vinger aan de pols. ‘Mocht de dreiging veranderen, dan moeten we opnieuw naar de inrichting van onze veiligheid kijken. Zo sluit ik niet uit dat we op termijn alsnog behoefte hebben aan fysieke aanwezigheid op bepaalde momenten. Veiligheid is geen vaststaand iets, het moet meebewegen met de realiteit. En precies dát doet Securitas. Dáárom werkt deze samenwerking voor ons.’
Het mooiste aan dit systeem is dat medewerkers weten: Ik sta er nooit alleen voor.