Zomerlezen: 6 boeken over gastvrijheid

Zomerlezen: 6 boeken over gastvrijheid

Artikel
2 minuten leestijd

De vakantie is hét moment voor het opdoen van nieuwe inzichten en het verleggen van uw horizon. En het goede nieuws: u hoeft er niet voor op reis. Ursula Buiteman, Business Developer bij Welkom! selecteerde zes boeken waarmee u gegarandeerd uw visie op gastvrijheid verbreedt en verdiept.

Hostmanship van J. Gunnarson

‘Hostmanship is de kunst mensen zich welkom te laten voelen. Gunnarson heeft daar een goed boek over geschreven. Eigenlijk zegt hij: ‘Doe maar gewoon dan doe je gastvrij genoeg.’ Het fijne van dit boek is dat er veel voorbeelden in staan. Het is herkenbaar en situaties zijn gemakkelijk te vertalen naar je eigen praktijk. Een pluspunt vind ik dat het een klein boekje is. Ik ben niet van de dikke pillen. Hoe dikker het boek, hoe hoger de drempel.’

Klanthelden in de 9+ organisatie van Berry Veldhoen

‘Dit boek is iets zwaarder beladen dan Hostmanship. Je moet echt even je hoofd erbij houden, maar dat is het zeker waard. In dit boek leer je dat hospitality niet alleen een kwestie van gevoel is, maar dat je het kunt onderbouwen en uitdrukken in eentjes en nulletjes. De schrijver laat zien dat het meten van gastvrijheid en het behalen van resultaten geen utopie is. Daarnaast legt hij uit waarom een zeven of een acht niet voldoende is. Gelukkig geeft hij ook tips om een 9+ organisatie te worden. Ik vind het een aanrader!’

Mood Maker van John Hokkeling en Laura de la Mar

‘Mood Maker staat heel hoog op mijn verlanglijstje. De schrijvers hebben een warme hospitalitygedachte waar je gelijk wat bij voelt. Het boek is geschreven voor iedereen die betrokken is bij veranderingen en ontwikkelingen in dienstverlenende organisaties. Investeren in medewerkers en de organisatiecultuur zijn onderwerpen die uitgebreid aan bod komen.’

Als Disney de baas was in uw ziekenhuis van Fred Lee

‘Dit boek maakt me nieuwsgierig! Niet alleen omdat ik benieuwd ben hoe Disney de werkwijze in ziekenhuizen zou veranderen, maar ook of het werkt in andere sectoren. Soms kan je met een klein stapje extra een enorm wow gevoel creëren. Disney heeft daarover nagedacht.’

De 10 flirtgeboden van Angelique van ’t Riet en Paul Smit

‘Flirten werkt, overal en met iedereen! Als je je bewust bent van hoe je overkomt; je non verbale gedrag, je oogopslag, je houding, de manier waarop je loopt, dan kan dat je veel opleveren. Ook op zakelijk vlak. Angelique heb ik leren kennen als een bevlogen vrouw. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar dit boek waarin ze, met een knipoog, de 10 wetten van het zakelijk flirten op een rij zet.’

Welkom! van Magda Berman en Jeannine Sok

‘De reden waarom dit boek op mijn verlanglijstje staat, laat zich vast niet moeilijk raden. Welkom! Gastvrijheid als sleutel tot succes en wat er bij komt kijken om een goede gastvrouw of gastheer te zijn? Ik ben benieuwd!’