‘Gastvrijheid krijgt nieuwe betekenis’

Artikel
2 minuten leestijd

Gastvrij zijn. Hospitality-expert Luc van Bussel snakt naar het moment dat het weer kan. ‘De vrijheid om gasten te ontvangen, ze een thuisgevoel te geven en te plezieren. Het woord gastvrijheid heeft een nieuwe betekenis gekregen’, aldus Van Bussel.

Tijdens de Dag van de Hospitality op 16 juni neemt hij de deelnemers in zeven stappen mee naar hartverwarmende gastvrijheid. Een strategie die actueler is dan ooit. ‘Vóór corona maakten we ons zorgen over een samenleving waarin we steeds meer te maken kregen met de negatieve effecten van digitalisering. De huidige coronamaatregelen hebben dit versterkt. De wereld is nóg digitaler geworden. Gastvrijheid wordt daarom belangrijker, al zal dat voorlopig plaatsvinden onder bijzondere omstandigheden zoals social distancing.’

New call-to-action

Verbinding maken

Gastvrijheid is volgens Van Bussel nodig om écht verbinding te maken. En dat is hard nodig in een tijd waarin social media, smartphones, likes en clicks ons ritme bepalen. ‘We zouden bijna vergeten dat het draait om mensen. Mensen die elkaar opzoeken en ontmoeten. Individualisering is al jaren een van de grootste trends met als gevolg eenzaamheid en depressie. Dat is zorgelijk. Individualisering heeft een tegenhanger nodig en die tegenhanger is hospitality: het gevoel wat je creëert waardoor mensen zich thuis voelen.’

Gastveiligheid

Niet alleen de verkilling die optreedt door digitalisering en individualisering vraagt om een goede strategie op het gebied van gastvrijheid. Daarnaast spelen onveiligheidsgevoelens door de angst voor het coronavirus een rol. Van Bussel: ‘Een thuisgevoel begint met een veilig gevoel. Daarom is ‘gastveiligheid’ zo ontzettend belangrijk. Net zoals je in een land pas kunt roepen dat je vrij bent als het er veilig is, kun je pas van gastvrijheid spreken als je in staat bent je gasten een veilig gevoel te geven. Veiligheid is dan ook een primair onderdeel in het gastvrijheidsdenken.’

Duurzame verbinding

Gasten een warm gevoel geven en zich thuis laten voelen is het hoogste doel dat je kunt bereiken, vindt Van Bussel. Daar is zijn strategie dan ook op gericht. Op hospitality die verder gaat dan service verlenen en een dermate warm gevoel creëert waardoor er als vanzelf een enorme aantrekkingskracht ontstaat. Van Bussel: ‘In het woordenboek wordt hospitality uitgelegd als liefde voor de vreemdeling. Dat zegt wat mij betreft alles.’

Tijdens het webinar legt hij uit welke stappen er nodig zijn op weg naar hartverwarmende gastvrijheid. Hoe maak je van een onbekende (koude) relatie een warme duurzame verbinding? Hoe zorg je ervoor dat iemand zich snel thuis voelt in een nieuwe omgeving? En hoe zorg je ervoor dat gasten, klanten, nieuwe medewerkers en bestaande medewerkers zich als een vis in het water voelen?

Strategie ontwikkelen

Van Bussel raadt bedrijven en/of organisaties aan te investeren in gastvrijheid. ‘Juist nu is een goede strategie belangrijk. Want hoewel de gastvrijheidsbranche hard is getroffen, leren we ook van deze crisis. Ik vind het mooi om te zien hoe we meer respect voor elkaar hebben gekregen, meer oog hebben voor elkaar. En te beseffen hoe rijk we zijn als we gasten mogen ontvangen. Want dat is wat we misschien wel het meeste hebben gemist, de vrijheid om gastvrij te zijn.’

New Call-to-action