Coronatijd, hét moment voor trainen digitale skills

Coronatijd, hét moment voor trainen digitale skills

Artikel
2 minuten leestijd

Online leren en ontwikkelen in coronatijd is razend populair. En de ommezwaai van klassikaal naar online leren, zet zich naar verwachting ook ná de crisis door. Volgens Welkom! trainers Reinier Teurlings en Michael Karman is het dan ook een perfect moment om te investeren in jezelf. In je online skills én in online hospitality.

Samen met het team van Welkom! ontwikkelden trainers Teurlings en Karman misschien wel een van de meest relevante trainingen van deze tijd: een online training in digitale gastvrijheid. Want hoe maak je in deze tijd van digitaal ontmoeten, werken en leren een professionele en gastvrije indruk?

New Call-to-action

Multitasken

Investeerden we voor de coronacrisis in de juiste bezoekbeleving op kantoor, tegenwoordig wordt van ons verwacht dat we ook in een privé-setting professioneel functioneren. En dat gaat niet altijd even goed, zegt Karman. ‘In een privésetting raak je eerder afgeleid door prikkels. Je hoort bijvoorbeeld de wasmachine piepen of je kind huilen. De verleiding van multitasken is groot. En lukt dat in het dagelijks leven al niet zo goed, online multitasken is al helemaal geen goed idee.’

Volgens Karman en Teurlings valt of staat alles met de focus op wat je doet. En dat geldt zeker voor hospitality. Teurlings: ‘De gast belangrijk maken, centraal zetten en aandacht geven. Daar draait het om. En hoewel we daar normaal gesproken vaak best goed in slagen, is er als het gaat om online hospitality nog een wereld te winnen.’

Digitale toekomst

De trainers denken dat het juist nu belangrijk is om jezelf voor te bereiden op de digitale toekomst. ‘De tijd dat we blij waren dat we online tenminste nog íets konden doen is nu wel voorbij. Online werken en ontmoeten wordt meer en meer mainstream. Ook na corona. Daarom is het goed om er nu voor te zorgen dat je de juiste skills ontwikkelt. Lukt het je om online een goed voorbereide en verzorgde indruk te maken, dan win je daarmee het respect van gasten, klanten en collega’s’, aldus Teurlings.

Tijdens de online training nemen de trainers de grootste valkuilen met de deelnemers door. Een te volle agenda bijvoorbeeld. Karman: ‘Veel te veel willen behandelen in een digitaal overleg is een veel gemaakte fout. Daardoor is er nauwelijks tijd voor interactie. Een ander probleem is dat agenda’s soms zo nauw op elkaar aansluiten dat er geen tijd is om even het hoofd leeg te maken. En juist dat is zo belangrijk om fris en vol aandacht opnieuw een overleg in te gaan.’

Online communiceren

De deelnemers bewust maken van hun persoonlijke voorkeurstaal in communicatie is een aspect van de training dat Teurlings interessant vindt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van Insights Discovery, een kleurentaal die deelnemers inzicht geeft in hun eigen persoonlijkheid en hoe ze overkomen op anderen. Teurlings: ‘Als het gaat om online communiceren is zelfkennis ontzettend belangrijk. Net als empathie en nieuwsgierigheid. Deze drie elementen creëren de mogelijkheid om écht contact te maken met anderen. En ook dat is een belangrijk onderdeel van gastvrijheid.’

Werkbare strategie

Volgens de trainers zit de training barstensvol quick fixers, oftewel gemakkelijk toepasbare oplossingen, maar bevat hij ook nadenkers om je digitale hospitality meer sjeu te geven. ‘Een van de belangrijkste doelen is onze deelnemers te laten investeren in hun eigen digitale vaardigheden en een werkbare strategie aan te leren’, zegt Karman. ‘Dat zorgt niet alleen voor meer digitale gastvrijheid, maar ook voor meer tijd en ruimte in je hoofd.’

New Call-to-action