Slimme techniek in combinatie met een flinke dosis oplettendheid. Bij DHL in het Noord-Limburgse Beringe is het een gouden combinatie. Niet alleen vinden er in het distributiecentrum nauwelijks incidenten plaats, beveiligers van Securitas voorkwamen zelfs een ladingdiefstal.
Veel mensen kennen DHL van de pakketjes. De supply chain oplossingen van de logistieke dienstverlener zijn iets minder bekend. Toch is het juist deze tak waarin DHL groot is geworden. ‘We zijn de nummer één in deze dienstverlening in de wereld. En daar zijn we best trots op’, zegt Stef Peeters, Facility Specialist bij DHL.
Peeters is verantwoordelijk voor de facility diensten en security op de campussen in Beringe, Nijmegen en Veghel. Een verantwoordelijke taak. Het distributiecentrum in Beringe is maar liefst 125.000 vierkante meter groot en uitgegroeid tot een van de grootste in West-Europa. Het centrum richt zich met name op de technologiesector.
‘In Beringe werken tussen de 800 en 900 mensen per dag. Er komen dagelijks 150 tot 200 trailers binnen’, vertelt Peeters. ‘Trailers vol met pakketten, pallets, dozen en goederen. Wij pakken de goederen uit, controleren ze en slaan ze op in onze warehouses tot het moment waarop de klant zegt dat ze kunnen worden verzonden. Vervolgens maken onze medewerkers specifieke orders en zorgen we ervoor dat de producten hun eindbestemming bereiken.’
‘Beveiliging van het terrein in Beringe is een serieuze zaak’, zegt hij, ‘52 weken per jaar en zeven dagen per week.’ De site voldoet aan het hoogste beveiligingsniveau dat is vastgelegd door TAPA FSR https://www.tapaemea.org, de organisatie die zich wereldwijd inzet om verliezen in de logistieke keten te beperken. ‘We moeten aan enorm veel eisen voldoen en worden jaarlijks gecontroleerd’, aldus Peeters.
DHL koos voor slimme camera’s en fysieke surveillance van Securitas om het terrein te beveiligen. Binnen en buiten hangen zo’n 230 camera’s. Elke hoek is in beeld gebracht. ‘We kunnen mensen van a tot z volgen’, vertelt Peeters. ‘Loopt iemand uit beeld, dan pakt de volgende camera het op. De camera’s zijn aangesloten op de meldkamer van Securitas.’
De beveiligers van Securitas controleren mensen en gebouwen en nemen regelmatig receptietaken over. Peeters: ‘Voor chauffeurs geldt dat ze niet zomaar het terrein op mogen. Er zijn slagbomen, er is ID registratie, gezichtsherkenning en kenteken- en documentatiecontrole. Ze mogen alleen onder bij het laden en lossen aanwezig zijn.’
Een andere maatregel is visitatie, de inspectie van bijvoorbeeld jassen, tassen en auto’s. ‘Als medewerkers het terrein verlaten, bieden ze hun badge aan voordat ze door de draaideur naar buiten gaan. Soms vindt er 5 keer achter elkaar controle plaats, soms een periode niet. Daarnaast zijn er afdelingen waar we elke dag controleren. De goederen op deze afdelingen zijn zo klein zijn dat ze gemakkelijk kunnen worden meegenomen.’
Met zoveel meters en mensen kan het niet anders dan dat er wel eens wat gebeurt. Peeters: ‘Soms wordt er te hard gereden, hebben mensen niet de juiste papieren of zijn ze onder invloed van drugs of alcohol. Ook wordt er wel eens een slagboom geraakt, of een hekwerk stuk gereden.’
Toch vinden ernstige incidenten nauwelijks plaats. Volgens Peeters is dat te danken aan een combinatie van slimme techniek en oplettendheid. Zo betrapten beveiligers van Securitas zes ladingdieven op heterdaad tijdens een wisseling van een avond- naar de nachtdienst.
‘Een van de beveiligers zag op een monitor dat er bij de buren allerlei personen rond de trailer stonden. Toen we met de camera inzoomden, bleek dat er pakketten vanuit de trailer in een bus werden overgeladen. De chauffeur werd bedreigd in zijn cabine. We hebben onmiddellijk de politie gebeld.’
Hoewel het incident niet op eigen terrein plaatsvond, geeft het Peeters vertrouwen dat er snel wordt ingegrepen als er iets gebeurt. ‘Techniek wordt steeds belangrijker. Als je ziet wat camera’s tegenwoordig kunnen: met goede camera’s breng je mensen en nummerborden haarscherp in beeld. Daarnaast is er een prima samenwerking met de politie. We wisselen regelmatig informatie uit over mogelijk verdachte situaties.’
Toch blijft het menselijk aspect van beveiliging onmisbaar, denkt hij. ‘Beveiligers dragen bij aan een gastvrije omgeving en hebben een voorbeeldfunctie. Ik zeg altijd: ‘Doe zoals je zelf ontvangen wilt worden.’ Dat hoeft niet amicaal te zijn, maar het is wel prettig als iemand op een nette manier vraagt hoe het gaat of hoe de reis was.’
‘Met de beveiligers van Securitas hebben we een goed, leuk team van mensen kunnen samenstellen. Netjes en correct. Dat vinden we belangrijk. Net als vertrouwen, het nakomen van afspraken en continuïteit. Als bedrijf geef je je hele hebben en houwen uit handen. Daar is vertrouwen en een goed gevoel voor nodig’, aldus Peeters.