‘Groots denken versterkt de teamgeest’

Artikel
2 minuten leestijd

‘Denk groot’, dat is het motto van facility manager Rebecca de Klerck van Nutricia Research. Om de beste service te leveren is ze overtuigd van de kracht van samenwerking. Daar moet alleen wel tijd in worden gestoken.

Nutricia Research is de internationale Research & Development organisatie van Early Life Nutrition en Advanced Medical Nutrition, divisies van Danone. Er werken ruim 500 medewerkers die meer dan 35 nationaliteiten vertegenwoordigen.

Het Research &Development centrum is sinds de opening in 2013 gevestigd aan de Uppsalalaan in Utrecht. ‘Unite, inspire and connect is de boodschap die we met het nieuwe gebouw willen uitdragen’, vertelt De Klerck.

Betrekken

Om dit voor elkaar te krijgen, besloot De Klerck naast de medewerkers van Nutricia Research ook de medewerkers van de externe facilitaire diensten bij het bedrijf te betrekken. Zoals de catering, de receptiedienst, de schoonmaak en de beveiliging.

One Facility Management (One FM), waarbij verschillende partijen nauw met elkaar samenwerken, is volgens De Klerck dé manier om de beste service te bieden. ‘We wilden iets bijzonders neerzetten, zodat gasten maar ook onze eigen medewerkers zich welkom voelen. Als je vriendelijk wordt begroet bij de receptie, maar in het restaurant niemand naar je omkijkt, dan gaat er iets mis.’

Kennismaken

Om de verschillende partijen met elkaar te verbinden organiseerde De Klerck bijeenkomsten waarvoor ze alle facilitaire diensten uitnodigde. ‘Ik vind het belangrijk dat de medewerkers van de externe partijen elkaar kennen. Tijdens de meetings liet ik daarom iedereen over zichzelf vertellen en vroeg ze het aan te geven als ze ergens hulp bij nodig hadden. In eerste instantie dachten mensen: “Wat doen we hier?” De schoonmaak zat aan de ene kant van de tafel, de beveiliging zat aan de andere kant van de tafel.’

Elkaar aanvullen

Een betere samenwerking bereiken was een van de doelen van de Klerck. Samenwerken betekent volgens haar elkaar aanvullen. Haalt een medewerker van de catering het servies weg na een bezoek, dan kan deze best even een doekje over de tafel halen voordat de schoonmakers komen. Andersom kunnen beveiligers het aan de catering doorgeven als ze tijdens hun controleronde nog ergens een kopje zien staan.

‘Als de catering geen tijd heeft om een lunch naar boven te brengen, dan vind ik dat dat best aan de receptie kan worden gevraagd’, zegt De Klerck. ‘In het begin vonden mensen dat vreemd. Medewerkers van de catering reageerden bijvoorbeeld met de opmerking: “Maar dat is toch mijn verantwoordelijkheid?” Ik legde ze uit dat als je elkaar kunt helpen, je als team sterker komt te staan.’

De meetings pakten goed uit. ‘Ik vind het belangrijk medewerkers de vrijheid te geven om zichzelf te ontwikkelen’, zegt De Klerck. ‘Uiteindelijk kwam het team dan ook zelf met ideeën om dingen beter te laten lopen. Het gaat niet om het bewerkstelligen van grote veranderingen, maar om groot denken. Kleine veranderingen kunnen soms veel effect hebben.’

Verandering

In vergelijking met drie jaar geleden is er volgens De Klerck veel veranderd bij Nutricia Research. ‘Tijdens de officiële opening verliep de samenwerking nog niet zo goed als nu. Je kunt er niet vanuit gaan dat alles direct goed gaat, maar dat was zeker een verbeterpunt. Als opdrachtgever moet je hier echt tijd in steken. Als je wilt dat medewerkers iets voor jou betekenen, dan moet je ook iets voor hen betekenen.’