Met het paviljoen Circl op de Amsterdamse Zuidas brengt ABN AMRO duurzaamheid naar ‘the next level’. Bouw, inrichting én exploitatie zijn opgezet volgens de principes van de circulaire economie, een economie waarin afval tot het verleden behoort. Een flinke ambitie. Ook voor de facilitaire dienstverleners, waaronder Securitas.
Circl staat vlakbij het hoofdkantoor van ABN AMRO, aan het Gustav Mahlerplein. Van een paviljoen dat in eerste instantie bedoeld was voor vergaderingen en conferenties van de bank, is de functie gaandeweg geëvolueerd naar een ontmoetingsplaats voor start-ups en onderwijsinstellingen, buurtbewoners en gevestigde ondernemingen, overheden en burgers en voor ngo’s en instellingen.
Circl moet een ‘learning and living lab’ worden op het gebied van circulariteit. Een plek die circulariteit als een olievlek wil verspreiden door middel van storytelling. Achter elke keus voor een materiaal of merk in het 3000 vierkante meter grote pand zit een verhaal. Deze kennis wordt gedeeld met iedereen die het maar wil horen, zoals directeur Merijn van den Bergh van Circl het verwoordt: ‘Door het bouwen van Circl hebben we veel nieuwe kennis die we willen delen. We spreken niet van copyright, maar van right to copy. Als klanten ons voorbeeld gaan navolgen, creëren we impact op de gebouwde omgeving.’
Hoe zo’n landmark op het gebied van duurzaamheid te exploiteren? Die vraag stelde ABN AMRO de facilitaire dienstverleners die al actief waren op het hoofdkantoor: Securitas (beveiliging), Spirit Hosting & Promotions (receptiediensten), Vermaat Groep (catering), ENGIE (energy services), AVEX (audiovisuele diensten), en CSU (schoonmaak). Anders dan gebruikelijk, gaf ABN AMRO de partners carte blanche om circulariteit vanuit hun eigen expertise in te vullen. Dat leidde tot het ontstaan van de FM Coalitie.
Binnen de coalitie opereren de dienstverleners met één integraal aanbod richting opdrachtgever ABN AMRO. Partners vullen elkaar aan en versterken elkaar. Het is een vorm van dienstverlening die – in ieder geval op deze schaal – nog nooit is vertoond. Het creëren en continueren van samenhang tussen de verschillende disciplines is de verantwoordelijkheid van een nieuw geïntroduceerde ‘facilitair verbinder’: een medewerker die de dienstverlening stroomlijnt tot één geheel.
Verbinding is er op tal van manieren. Een receptioniste kan tussendoor een toiletronde doen als extra inzet nodig is. De opslagruimte voor materialen wordt gedeeld. Materialen en middelen worden collectief ingekocht bij de partner met de meest gunstige inkoopvoorwaarden in combinatie met circulaire oplossingen. Trainingen – bijvoorbeeld op het gebied van hospitality en veiligheid – worden centraal georganiseerd. Schoonmakers assisteren cateringcollega’s bij het afruimen. Een gezamenlijke ‘dagstart’ geeft inzicht in de piekmomenten en een ‘cultuurpaspoort’ geeft inzicht in de waarden en normen.
De beveiliging van veel ABN AMRO kantoren is in handen van Securitas. De beveiliger heeft een historie bij de bank die teruggaat tot 1999. In die tijd is de dienstverlening flink geëvolueerd. Zo beveiligt Securitas sinds een aantal jaar op basis van resultaat. Accountmanager Joyce Kweekel legt uit: ‘Voorheen werd er gezegd: we willen zes beveiligers. Nu stellen wij de vraag: wat is je doel? Dan kan weleens blijken dat je – in combinatie met organisatorische aanpassingen of technische oplossingen – geen zes maar drie beveiligers nodig hebt. Samen met onze klanten ontwikkelen we flexibele oplossingen op maat, waarbij mens en techniek elkaar op natuurlijke wijze versterken.’
‘Natuurlijk is beveiligen op circulaire basis minder tastbaar dan circulaire voorbeelden in bijvoorbeeld de schoonmaakbranche’, zegt Kweekel. ‘Een van de dingen die we wel kunnen doen, is goed kijken of we fysiek mensen moeten inzetten. Want veel kunnen we ook met beveiliging op afstand regelen, via onze centrale meldkamer. Daarnaast proberen we zo min mogelijk surveillanceauto’s in te zetten. Dat kan omdat we in de directe omgeving genoeg andere panden beveiligen waar we direct mensen kunnen mobiliseren.’
Social return is volgens Kweekel een andere optie die goed kan werken. ‘We hebben binnen onze organisatie goede ervaringen met het opleiden en inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We zien daarin zeker mogelijkheden om dit binnen Circl in de toekomst toe te passen.’
‘Binnen het coalitiemodel is het uitwisselen van mensen eenvoudiger’, vindt Kweekel. ‘Is de receptie bezet, dan hoef je niet altijd een beveiliger in te zetten. Je kunt taken van elkaar overnemen. Overdag zijn de mensen die in Circl werken onze oren en ogen. Zij weten wat we van hen verwachten, zonder dat ze meteen de beveiliger hoeven te spelen. We zijn op zoek naar een overlap in aanwezigheid. De grote dingen laten we over aan experts.’