24 uur per dag, zeven dagen per week is Bytesnet huismeester voor haar klanten; streng maar vooral klantvriendelijk. ‘Onze klanten moeten zonder belemmering te allen tijde bij hun data kunnen. De situatie dat een directeur vanwege een procedurefout zijn eigen datacenter niet kan betreden, mag bij ons nooit voorkomen’, zegt Hans den Aantrekker, manager operations.
Bij Bytesnet staat de continuïteit van kritische ICT-middelen en informatieveiligheid centraal. Gevoelige informatie, waaronder patiëntendossiers van het Erasmus MC, is opgeslagen onder de best denkbare omstandigheden in de Spaanse Kubus, het markante pand van Bytesnet.
Het beheer van de energievoorziening, het koelen van de ruimte, en strenge toegangsbeveiliging zijn kerntaken. Ze zijn nodig om warme servers te beschermen tegen oververhitting en primaire processen te waarborgen. De aanwezigheid van meer dan 25 verschillende glasvezelnetwerken onder het pand maakt de Spaanse Kubus tot een van de belangrijkste strategische internetknooppunten van Nederland. Klanten kunnen in Bytesnet rekenen op permanente toegang tot hun informatiesystemen. Den Aantrekker: ‘We beschikken over noodstroomvoeding. Als in heel Rotterdam de stroom uitvalt, dan brandt bij ons nog steeds licht.’
‘Veiligheid is de rode draad in ons denken en werken’, zegt de manager. ‘Onze voorzieningen voldoen aan de hoogste normering op het gebied van informatie- en toegangsbeveiliging. We waren op zoek naar een strenge beveiligingsoplossing. Klanten brengen immers hun bedrijfskritische systemen, hun computerapparatuur, centrale servers en internetverbinding bij ons onder.’
‘Naast veiligheid vinden wij het belangrijk dat klanten ongehinderd en prettig werkzaamheden aan hun systemen kunnen uitvoeren. Dat onze klanten in een omgeving werken die voldoet aan de hoogste normen zonder het idee te hebben gehinderd te worden door vervelende bureaucratische procedures. Dat is een luxe die bij veel datacentra ontbreekt.’
Fysieke beveiliging is complex en gaat veel verder dan een elektronisch slot op de deur plaatsen en een camerasysteem ophangen. Het moet ook juridisch kloppen’, zegt Den Aantrekker. ‘Je hebt bijvoorbeeld te maken met voorschriften in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).’
Na een algehele scan van de omgeving, de processen en het bedrijfspand bood Securitas een totaaloplossing aan waarin de volledige installatie van het toegangscontrolesysteem, een geavanceerd camerasysteem, intercoms en aansluiting op de alarmcentrale van Securitas zijn opgenomen. Er is gekozen voor een toegangscontrolesysteem met gezichtsherkenning en vingerafdrukscans. Klanten worden herkend op basis van persoonlijke kenmerken, onder andere door de stand van de ogen. Een aantal punten in het gezicht is opgemeten, de afstanden zijn opgeslagen in de database. Als een klant in de camera kijkt, worden zijn of haar kenmerken gecontroleerd. De videobeelden zijn tevens te zien in de alarmcentrale. Krijgt een bezoeker geen toegang dan wordt eerst contact opgenomen met de piketdienst van de klant. Naast een gezichtsscan wordt de vingerafdruk gecontroleerd. Deze is van tevoren vastgelegd en weggeschreven op een pas. De klant steekt de kaart in een lezer, waarna de afdruk kan worden gecontroleerd. De alarmcentrale van Securitas is op de hoogte van elk bezoek aan het datacenter en elke poging tot identificatie. Fysieke beveiliging op locatie is daardoor overbodig geworden.
Securitas verzorgt 24 uur per dag, zeven dagen per week de ondersteuning voor alle techniek en alarmopvolging. Buiten kantoortijden worden de intercoms automatisch doorgeschakeld naar de alarmcentrale zodat klanten altijd kunnen worden geholpen. Ook aan de veiligheid van de klanten van Bytesnet is gedacht. In samenwerking met Securitas is er een mobiel alarmeringssysteem opgezet waarbij klanten die buiten kantoortijden werkzaamheden verrichten in het gebouw, in geval van nood met één druk op de knop om hulp kunnen vragen. Bij een alarmmelding kunnen centralisten via camera’s live meekijken.
‘Heel blij zijn we met de opzet van veilige, maar toch ook klantvriendelijke toegangsprocedures’, zegt Den Aantrekker. ‘Door technieken als gezichtsherkenning en vingerafdrukscans zijn wij in staat onze klanten zo min mogelijk te belasten met bureaucratische procedures. Administratieve handelingen, zoals het vooraf aanmelden via e-mail en het meebrengen van documenten zijn niet meer nodig. Het feit dat Securitas 24 uur per dag, zeven dagen per week de ondersteuning voor techniek en alarmopvolging verzorgt, is voor ons een enorme ontlasting’, zegt Den Aantrekker. Onze medewerkers en klanten voelen zich veilig. Dat Securitas ook bij technische problemen in actie komt, scheelt ons bovendien veel tijd. Daarnaast besparen we kosten doordat fysieke beveiliging niet meer nodig is. In ieder geval op langere termijn betekent dat winst: een hoger veiligheidsniveau en lagere kosten.’