Gastvrijheid komt niet uit de lucht vallen. Maar wat is gastvrijheid dan wel? Volgens hospitality-expert Luc van Bussel is één ding zeker: gastvrijheid heeft alles te maken met veiligheid.
Nam Van Bussel de kijkers vorig jaar tijdens de eerste Dag van de Hospitality in zeven stappen mee naar hartverwarmende hospitality, dit jaar gaat hij dieper in op de vier fundamenten van gastvrijheid. Fundamenten die naadloos passen binnen het thema GastVeiligheid dat tijdens deze tweede editie van de Dag van de Hospitality in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle centraal staat.
Het proces van een koude naar een warme verbinding is de kern van de gastvrijheidsformule van Van Bussel. ‘Gasten een warm gevoel geven en zich thuis laten voelen is het hoogste doel dat je kunt bereiken’, zegt hij. Daar is zijn strategie dan ook op gericht. Op hospitality die verder gaat dan service verlenen.
Een veilig gevoel is volgens Van Bussel onlosmakelijk verbonden met het gevoel welkom te zijn. In zijn presentatie staat hij stil bij de betekenis van veiligheid. Want wat is veiligheid eigenlijk en wat is het vooral niet? Wat geeft mensen een veilig gevoel en hoe kun je als hospitalityprofessional daar een sturende rol in nemen?
Leiderschap in hospitality vraagt volgens Van Bussel om een gidsfunctie. ‘Als mensen in een voor hen nieuwe omgeving komen, willen ze zich veilig voelen. Hoe je dat realiseert, daar wil ik tijdens mijn presentatie een antwoord op geven. Onder meer door de essentials van hospitality leadership te benoemen.’
‘Een van de fundamenten is dat een gastheer in staat moet zijn veiligheid te garanderen’, zegt Van Bussel. ‘En dat kan eigenlijk alleen maar met regels. Met regels die in de interne organisatie van kracht zijn en die je – op zachte wijze – ook loslaat op de bezoekers. Regels vormen in feite het framework van een garantie voor veiligheid. Garantie gaat altijd om regels.’
Hoewel het ontbreken van regels een negatief effect kan hebben op de veiligheid, is het niet het enige aspect dat van invloed is op de veiligheidsbeleving. ‘Ook handhaving, beleving en verbinding zijn fundamenten die ik tijdens de Dag van de Hospitality verder zal uitdiepen.’
Volgens de hospitality-expert is de presentatie voor een brede doelgroep geschikt. Voor directies, facilitair managers, eigenaren en/of exploitanten van bedrijfspanden, beveiligers en facilitaire dienstverleners. En natuurlijk iedereen die geïnteresseerd is in de fundamenten van hospitality, veiligheid en leiderschap.
Van Bussel: ‘Veiligheid en gastvrijheid zijn boeiende onderwerpen. Zeker in de tijd waarin we nu leven. De vier fundamenten die ik tijdens de Dag van de Hospitality presenteer vormen de basis. Het fundament waar je als leider beleid op kunt maken.’