Hot coffee! Dé koffietrends voor 2016

Artikel
2 minuten leestijd

Honderden miljoenen mensen drinken koffie. Overal ter wereld. Thuis én uit. Niet zo gek dat koffie altijd in ontwikkeling is. Vanuit ons hospitalitylabel Welkom! interviewden we Belle Montanus (kwaliteitsmanager) en Vincent Zwaan (storemanager) van Bocca Coffee. Een Amsterdamse koffiebranderij die het gehele proces van selecteren, inkopen, verschepen, proeven, branden en verpakken in eigen beheer heeft. Belle en Vincent vertellen ons waar al die ontwikkelingen in de koffie toe geleid hebben.

Belle Montanus & Vincent Zwaan van Bocca Koffie
Bocca Coffee

Bocca Coffee is een branderij met sinds kort een eigen trainingscentrum, gecombineerd met een bar. Zo kunnen mensen niet alleen proeven, maar ook kijken naar hoe je het best koffie zet. ‘Afrikaanse koffiebonen, en dan met name die uit Ethiopië, zijn op dit moment een ware hit,’ zegt Belle. ‘Via Menno, onze oprichter, hebben we relaties met verschillende plantageboeren in Ethiopië en mogen we inmiddels meebeslissen over de kwaliteit van de bonen. Vooral Specialty Coffee, de hoogste kwaliteit koffie en het segment binnen de koffiemarkt dat het hardst groeit, is heel populair. Of koffie deze classificatie verdient bepalen de koffie-importeurs en plantageboeren. Alles met als doel de kwaliteit van koffie te blijven verbeteren.’

Jasper de Waal Photography copy


Koffie meer dan welkom

Naast Specialty Coffee is de ambiance net zo belangrijk. Gastvrijheid en dat kleine beetje extra service bindt bezoekers aan Bocca Coffee.
Vincent: ‘Goede koffie bieden op een leuke manier zorgt ervoor dat mensen terugkomen. Daar gaan we altijd voor. De een verwacht iets anders dan de ander als ze een bakje koffie bestellen. Het is aan de barista om aan te voelen wat iemand precies wil: wegduiken in een hoek met een goed boek of honderduit vragen over de koffie die hij of zij drinkt.’ Vincent geeft aan dat bij Bocca Coffee overigens ook thee te krijgen is: ‘Bij de Oolongthee serveren we een stukje kakifruit. Dit alleen omdat de thee-spijscombinatie zo zoet is in de mond. Als we zoiets doen moet het iets toevoegen, elkaar versterken.’

Welkom! - koffietrends
Jasper de Waal Photography

Trends van dit moment

Naast de stijgende populariteit van Specialty Coffee zien Belle en Vincent de volgende trends:

Hospitality-koffie
‘Op kantoren wordt betere koffie aangeboden. Steeds meer bedrijven willen hun gasten én werknemers echt goede koffie bieden. Om beiden een welkom gevoel te geven, maar waarschijnlijk ook om de werknemers binnen de deur te houden. Want tegenwoordig duiken mensen voordat ze naar kantoor gaan ook nog even snel een barretje in voor een sterke espresso.’

Koekje erbij?
‘Het bekende koekje is uit, een glas water bij de koffie is in. Ook geven we bij elke koffie een soort visitekaartje met informatie over de afkomst van de koffie en hoe hij is verwerkt.’

Weg met hippe namen
‘Benamingen als cappuccino of latte macchiato verliezen terrein. Bij een echte koffiebar geef je tegenwoordig aan hoeveel espresso-shotjes je wilt en met hoeveel melk. Dan weet de barista achter de bar precies welke variant veel en welke juist weinig melk behoeft.’

Slow coffee
‘Slow coffee is de nieuwe naam voor ouderwetse filterkoffie en wordt door de thuisdrinker echt omarmd. Enigszins gemoderniseerd, maar het principe is hetzelfde: je schenkt heet water op de koffie, wacht drie minuten en je hebt de allerlekkerste koffie die er is. Mits je Specialty Coffee gebruikt natuurlijk.’

Iedereen expert
‘Het niveau van de thuisdrinkers wordt steeds beter. Deze ‘thuisbarista’s’ trekken ons helemaal leeg aan informatie over onze koffie en over de wijze van zetten. Eigenlijk is bijna iedereen bezig om steeds betere koffie te schenken.’


New Call-to-action