Van een warme bezoekbeleving naar social distancing. De coronacrisis heeft een enorme impact, en zeker in de hospitality is de nieuwe werkelijkheid ongekend. Hoe ga je om met sociale afstand terwijl het juist nu zo belangrijk is om je verbonden te voelen met collega’s, klanten en bezoekers?
Afstand houden? Alleen fysiek sociale binding houdt gezond stellen wetenschappers in NRC. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) spreekt liever over ‘physical distancing’ dan ‘social distancing’. ‘We moeten voorkomen dat mensen in een sociaal isolement terechtkomen,’ stelt de organisatie. Wie zich niet verbonden voelt met anderen kan letterlijk ziek worden. Het is dan ook de uitdaging om het gevoel van verbondenheid te blijven aanspreken.
Maar hoe doe je dat? Verbinden in tijden van social distance? Oprechte aandacht is misschien wel het allerbelangrijkst. Dat kan ook op afstand. Een oprechte en gemeende vraag ‘Hoe gaat het met u?’ kan veel deugd doen. De impact van deze periode heeft gevolgen voor de gemoedstoestand van mensen. Iedereen gaat er anders mee om. Terwijl er voor de een weinig verandert, bestaat de kans dat een ander het virus van dichtbij meemaakt.
Oprechte aandacht vergroot de onderlinge verbondenheid. Misschien bent u wel degene die hét verschil kan maken voor een collega of bezoeker die het moeilijk heeft. Tip: Informeer regelmatig op een gewone of originele manier, vraag hoe mensen met de situatie omgaan en of ze interessante tips hebben. Merkt u dat een collega, klant of bezoeker even niets meer van zich laat horen, dan kunt u daar extra aandacht aan besteden.
Fysieke afstand overbruggen kan tegenwoordig op tal van manieren. Met een telefoontje, een appje of door middel van een gezellige (vrijdagmiddag)borrel via FaceTime of Skype. Juist deze tijd van social distancing is een perfect moment om dingen uit te proberen. Stuur eens een grappig filmpje, een leuke foto of organiseer een livestream vanuit huis. Is het tijd voor een koffiepauze? Ga online en praat bij tijdens de koffie. Net zoals op het werk.
Mist u uw collega’s en bezoekers? Met deze 3 tips houdt u uw contacten warm: