U wilt het uw gasten zo aangenaam mogelijk maken, en natuurlijk streeft u ook naar een optimale bezoekbeleving. Ursula Buiteman, business developer bij Welkom! geeft vijf tips hoe u de bezoekbeleving van uw gasten kunt verdiepen en verbeteren.
Check uw imago! Zien uw gasten u zoals u gezien wilt worden?
Ondernemers denken vaak bij de start up na over hun imago, over hoe zij willen dat hun doelgroep hen ziet. Dit wordt echter na verloop van tijd maar al te vaak ‘vergeten’. Dat is jammer. Het is belangrijk over uw imago te blijven nadenken. En dit te verifiëren. Durf uw gasten te vragen wat ze van u vinden. Stuur na het bezoek bijvoorbeeld een mailtje met de vraag wat u zou kunnen verbeteren. Of stel de beeldvorming over uw bedrijf of organisatie vast door middel van een vakkundig imago-onderzoek onder uw bezoekers.
Schep de randvoorwaarden die nodig zijn om gastvrij over te komen
Niemand is perfect, toch is het zelden de menselijke factor alleen die ervoor zorgt dat een bezoek teleurstelt. Als de koffiebekers lekken of de ontvangstruimte niet schoon is, kan een gastvrouw nog zo haar best doen, een optimale indruk zal ze nooit maken. Het is daarom belangrijk naar het proces te kijken, naar de factor mens én de omgeving. Zijn medewerkers in staat hun werk goed te doen, kloppen de randvoorwaarden?
Verdiep u in de specifieke behoeftes van verschillende gasten.
Zelfs als alles op rolletjes loopt, kunt u de bezoekbeleving verbeteren. Bijvoorbeeld door u te verdiepen in de behoeftes van uw gasten. Leveranciers, sollicitanten, klanten; ze komen allemaal met een ander doel. Een persoonlijke benadering kan zowel u als uw gast veel opleveren. Waar u een sollicitant niet lang wilt laten wachten, kan het de moeite waard zijn een geldschieter voor het gesprek een mooie promotiefilm van uw bedrijf te laten zien.
Werk samen als één facilitaire organisatie
Voor een optimale bezoekbeleving is het belangrijk dat facilitair medewerkers, schoonmakers, catering, secretaresses op elkaar zijn ingespeeld. Eén gedachtegang voor de hele facilitaire organisatie. Spreek medewerkers aan, maak ze bewust en motiveer mensen samen te werken. Iedere collega kan een propje van de vloer rapen of een bordje naar de keuken brengen.
Wees u bewust van de voor- én nabeleving van uw gasten.
Nog voordat uw gasten één stap in uw bedrijf hebben gezet, begint de bezoekbeleving; in gedachten. Nadat uw gasten op bezoek zijn geweest, is de kans groot dat ze over hun beleving napraten. Wees u daarvan bewust. U kunt uw gasten bijvoorbeeld van tevoren een routebeschrijving en een reservering voor een parkeerplek mailen. Na afloop is het attent een bedankje te sturen of een uitnodiging voor een leuke actie.
Wees welkombijwelkom!