Denk aan ANNA en smeer NIVEA zijn perfecte ezelsbruggetjes als het gaat om alerte gastvrijheid. Maar er zijn meer hulpmiddeltjes om de communicatie en hospitality te verbeteren. Ons hospitalitylabel Welkom! zette ze op een rijtje.
Neem Anna mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt.
Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander
Als iets niet duidelijk is, of als je iemand al lang kent, vul je al snel andermans bedoelingen zelf in. Dit voorkom je door na te vragen.
Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is.
Laat OMA (wat vaker) thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
Als iemand iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen dan even voor wat ze zijn. Zodat je met een open houding kunt luisteren.
Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze de kans om iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig. De ander voelt zich gehoord en veilig bij je. Het is de eerste stap naar succesvolle communicatie.
Maak je niet DIK: Denk In Kwaliteiten
Zeker bij wat moeilijkere gesprekken kijk je al snel naar wat er fout ging. Dat mag, daar kun je veel van leren. Maar vergeet ook niet te kijken naar wat er wel goed ging!
Moeilijk om de ezelsbruggetjes in één keer te onthouden? Bekijk dan onderstaand filmpje