85 procent van de bezoekers van een bedrijf heeft na een slechte ontvangst vooroordelen over de dienstverlening. De inrichting van de ontvangsthal is misschien wel net zo belangrijk als goede koffie. Zo niet belangrijker. Vier valkuilen bij het inrichten van de balie.
Je wilt niet dat bezoekers in het decolleté van de receptionist kijken of dat de receptionist op de bezoekers neerkijkt. Een receptionist moet bezoekers op ooghoogte kunnen aanspreken. Zorg dus dat de balie en de stoel van de recepionist op de juiste hoogte staan.
Niemand houdt van wachten, zeker niet als je een zakelijke afspraak hebt. Maak duidelijk afspraken met receptionisten over wat de werkwijze is als zij de ontvangstbalie moeten verlaten en zorg dat er altijd iemand is die bezoekers kan verwelkomen.
Als bezoekers naar de ontvangstbalie moeten zoeken of er klakkeloos voorbij lopen, dan staat ‘ie dus verkeerd.
Architectonisch is de balie prachtig, maar de receptionist is onvindbaar. Ondernemers denken vaak dat wanneer de balie maar imposant is, dat de ontvangst dat ook is. Maar het moet wel werkbaar zijn voor de receptionist én de bezoeker. Zorg dus voor een goede balans.