Het prikkelen van zintuigen wordt steeds vaker ingezet voor het creëren van de ideale bezoekbeleving. Slim, want zintuigen laten zich gemakkelijk beïnvloeden. Bent u er gevoelig voor? In dit artikel leest u meer over de vijf zintuigen en enkele opvallende manipulatiefeitjes.
Oranje staat voor energie en creativiteit, blauw voor rust en rood voor passie en gevaar. De essentie van groen is verandering, terwijl paars doet verlangen naar dieper inzicht. Hoewel kleurbeleving persoonlijk is, is de invloed van marketeers groot. Kinderen herkennen speelgoed tegenwoordig vooral aan de primaire kleuren geel, rood en blauw, terwijl volwassenen dezelfde kleuren associëren met goedkoop. Let maar eens op de logo’s van merken als Wibra, Zeeman, Ikea, Lidl en Mac Donalds.
Geur is het enige zintuig waarop de hersenen reageren voordat we nadenken. De neus kan meer dan 10.000 geuren onderscheiden die onze emoties versterken. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt om de bezoekbeleving te versterken. Zo verspreidt het spoorwegmuseum in Utrecht de geur van ijzer, steenkool en hout om de beleving intenser te maken en ruik je de geur van zwavelstokjes in het Sprookjesbos van de Efteling.
Iemand wat groene of blauwe ketchup? Niet veel mensen zullen daar ja op zeggen. In 2004 werden de flessen van Heinz als snel uit de schappen gehaald. Mensen blijken niet alleen met hun tong te proeven, ook andere zintuigen spelen een rol. Zo proeven we 80 procent van wat we eten met onze neus.
Koffie geserveerd in een kwalitatief mooi kopje vinden veel mensen beter smaken dan (dezelfde) koffie in een plastic bekertje. Net als dat zitten op comfortabel, stevig meubilair een andere bezoekerservaring oplevert dan wachten op een lichte plastic stoel. De ervaring van het voelen, proeven en ruiken passen bij de emotionele rechterhersenhelft. Ondernemers die op deze zintuigen inspelen, worden beloond met klanten die graag een langetermijnrelatie met ze aangaan.
Geluid is een belangrijk onderdeel van de bezoekbeleving. Daarbij is het belangrijk dat het geluid voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Harde muziek in een chique restaurant is niet passend. Hoe belangrijk geluid is, wordt overigens pijnlijk duidelijk in dit filmpje waarin architecten dringend worden opgeroepen hun oren te gebruiken.