Het ziekteverzuim met 30 procent terugdringen? Volgens de ontwerpers van HappiEoffice is dat geen utopie. Werknemers en bezoekers fleuren op in een gezonde en prettige werkomgeving. ‘Een gezonde werkomgeving creëer je samen’, aldus interieurarchitect Hubert van Keulen.
‘Het grootste deel van je dag ben je op kantoor: it better B good!’, stellen de ontwerpers op hun website. Mensen brengen een groot deel van hun dag door op kantoor. Het is daarom essentieel dat mensen zich prettig en gelukkig voelen op de plek waar ze de meeste tijd doorbrengen.’
Een gezonde werkomgeving creëren? Het geheim van een happy office is dat een interieurontwerp niet wordt opgelegd, maar samen met de gebruikers wordt ontworpen’, zegt Van Keulen. ‘Door medewerkers te betrekken bij het ontwerpproces ontstaat er minder weerstand. Daarnaast kan het gebruik van gezonde materialen waaronder planten, een betere lichtinval door middel van solartubes en aandacht voor de akoestiek het ziekteverzuim terugdringen. Het gaat erom oplossingen te bedenken waar mensen achter staan en die daadwerkelijk goed uitpakken op de werkvloer.’
Volgens Van Keulen zijn veel factoren van invloed op een gezonde werkplek. De materialen die zijn toegepast bijvoorbeeld, ventilatiemogelijkheden en het geluid. ‘Dat soort zaken bepalen of je je ergens prettig voelt. Werknemers hechten belang aan een goede akoestiek, comfort, concentratie- en communicatiemogelijkheden. Het is bijzonder frustrerend als je je werk nergens fatsoenlijk kunt uitvoeren, je aan het eind van de dag niet af hebt wat je af wilde hebben en misschien nog wel het belangrijkste: dat je niet wordt gehoord.’
Een gezond binnenklimaat, een gevarieerd aanbod van werkplekken en slimme apps om te bewegen, connecten en met collega’s af te spreken, kunnen iedere werkomgeving omtoveren tot een happy office. Daarbij gaat zijn voorkeur uit naar een circulaire aanpak. ‘Circulariteit en het gebruik van ‘gezonde’ materialen is voor ons onlosmakelijk verbonden met een happy office. Eigenlijk is op dit moment bijna alles wat in kantoren staat vervuilend: de verf, de meubels. Weekmakers en formaldehyde zijn bijvoorbeeld schadelijke stoffen in kantoren die gezondheidsproblemen kunnen geven.’
De boodschap alles in één keer te vervangen, is een lastige, weet Van Keulen. Hij raadt organisaties dan ook aan een start te maken door vanaf nu andere keuzes te maken en voor ‘schone’ producten te kiezen in plaats van (plastic) bedrijfsmiddelen die niet meer kunnen worden hergebruikt. Het belangrijkst vindt de architect het echter dat opdrachtgevers inzien dat investeren in een fijne en gezonde werkomgeving meer is dan alleen een mooi interieur.
De effecten van een slechte werkomgeving zijn desastreus. Hij wijst op onderzoek van Leesman, een Britse organisatie gespecialiseerd in het meten van de effectiviteit van een werkomgeving, waaruit blijkt dat slechts 56 procent van de werknemers positief is over de werkomgeving. ‘Een ongezonde werkplek maakt mensen minder productief en soms zelfs ziek. Dat is een belangrijke reden om te investeren in een gezonde en prettige werkomgeving. Een goed kantoor betaalt zich dubbel en dwars terug.’