Extra gastvrij met het juiste koekje

Artikel
25 januari 2018 2 minuten leestijd

Geen koekje bij de koffie? Dat is voor meer dan de helft van de Nederlanders een teleurstelling, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe kiest en presenteert u het perfecte koekje? Ons hospitalitylabel Welkom! vroeg Koen van Dommelen, productmanager van koekjesspecialist Hoppe naar tips.

‘Stroopwafels, speculaasjes en koffiekoekjes zijn eindeloos populair, maar het kan een stuk spannender’, zegt Van Dommelen. ‘Onze tip? Lees de verpakking van de koffie. Elke koffie smaakt anders. Dat heeft te maken met de branding en de herkomst van de bonen. Op de verpakking kun je zien of het om een donkere branding gaat of om bijvoorbeeld een koffie met een fris, fruitig of bloemig karakter.’

Balanceer en versterk

‘Ken je het karakter van de koffie, dan kun je met smaken gaan spelen. Specifieke aroma’s die de brander heeft meegegeven, haal je naar voren door voor complementerende/versterkende smaken te kiezen. Geef eens een citruskoekje bij een koffie met frisse tonen. Of kies voor contrast en geef een fris koekje bij een espresso met bittere tonen. Een fris koekje benadrukt het frisse karakter, zoals pure chocolade de bittere smaken in de koffie versterkt.’

Veilige keuze

Voor wie zich wil verdiepen in het balanceren of versterken van smaken is er het koffiewiel. Van Dommelen: ‘Ga je voor een veilige keuze, kies dan voor karamel. Karameltonen bevinden zich precies in het midden van het wiel, tussen de zure en bittere smaken. Daarom is het koffiekoekje zo populair. De smaak past overal bij. Net als de smaak van (melk)chocolade. Nog een voordeel: koekjes met chocolade worden bovendien vaak als luxe ervaren.’

Koekje als communicatiemiddel

Een koekje bij de koffie is niet alleen lekker, het is ook een perfect communicatiemiddel. ‘Een onverpakt koekje straalt ambacht en versbeleving uit, maar met een verpakt koekje kun je gemakkelijker een boodschap meegeven. Door bijvoorbeeld voor extra vezels en minder suiker en vet te te kiezen, laat je zien dat je bewust bezig bent met de gezondheid van je gasten. Een verpakking met het fair trade symbool is een mooi symbool naar (nieuwe) klanten.’

Presenteer uw koekjes

Presentatie is belangrijk, vindt Van Dommelen. ‘Tip: Presenteer onverpakte koekjes niet in een trommel, maar in glazen potten en zet ze – met een tang – naast het koffiezetapparaat. Dat ziet er prachtig uit en heeft een vers karakter. Een andere manier om koekjes te presenteren, is door een schaal (verpakte) koekjes in de ontvangstruimte neer te zetten. Zorg voor een gevarieerd aanbod. Zo geef je bezoekers een keuze. Je moet je gasten in de watten leggen, een koekje is daar een geschikt item voor.’

Interactie creëren

Het echt fout doen als het gaat om het serveren van een koekje bij de koffie, zal niet snel gebeuren, voorspelt Van Dommelen. ‘Je kunt er vooral meer uithalen en interactie creëren. Nederland staat bekend als het land met het koekje bij de koffie. Het is een stukje gastvrijheid. Erger daarom dan een doorsnee koekje aanbieden, is helemaal geen koekje presenteren’, aldus Van Dommelen.