Met welk geschenk verrast u uw relaties écht?

Artikel
2 minuten leestijd

Het gevoel bij het uitpakken van een kerstcadeau. Met het juiste geschenk of goodiebag geeft u uw relaties dat gevoel tot ver na de feestdagen. Welkom! ging op zoek naar tips en trends voor relatiegeschenken in 2017. Want ook dat hoort bij de bezoekbeleving.

Powerbanks, Virtual Reality, maar vooral ‘groen’ is hot, leren we. De waterfles met infuser, een compartiment voor vers fruit en kruiden, bleek afgelopen jaar een van de meest trendy relatiegeschenken, net als traditionele notitieboekjes en duurzame tassen zoals non-woven shoppers en juten schoudertasjes.

Biologisch snoep

De vraag naar ecologische relatiegeschenken neemt in 2017 toe, voorspelt de branche. Weggevertjes zijn bijvoorbeeld biologisch snoep zonder sacharose en gelatine en het SPROUT potlood  dat liever een plantje wil zijn. Als je het potloodstompje plant, groeit het uit tot kruid of bloem.

Goodiebags

‘Misschien nog wel leuker dan het geven van een relatiegeschenk is het samenstellen van een goodiebag voor na een bedrijfsfeest of -event’, zegt Rogier Berlips van Buro Sambal. De ondernemer ontwierp met zijn onderneming in ‘pittige merkbeleving’ goodiebags voor onder andere ZiggoDome, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Doe het samen

‘Goodiebags zijn hip. Mits goed samengesteld’, zegt hij. ‘Wees niet bang om het zelf te doen, maar neem er wel de tijd voor. Stel een team samen, maak het onderdeel van je plan en ga brainstormen. Neem bijvoorbeeld het thema ‘kerst’. De een denkt daarbij aan een sneeuwpop, de ander aan Walt Disney. Samen kom je op ideeën.’

Laatste contactmoment

Volgens Berlips maken veel bedrijven pas op het laatste moment de keuze voor een geschenk of goodiebag. Dat is doodzonde. Je moet er als bedrijf niet alleen voor zorgen dat de give away past bij de relatie, maar vooral bij dat wat je als bedrijf wilt uitstralen. ‘Besef dat het het laatste contactmoment is en dat mensen aan jou herinnerd blijven worden. Een relatiegeschenk of goodiebag is a gift that keeps on giving.’

Aandacht, tijd en creativiteit

Volgens Berlips zijn de sleutelwoorden aandacht, tijd en creativiteit bij kiezen van de inhoud van een goodiebag. Zijn tips:

  • Schiet niet met hagel, maar denk in thema’s.
  • Maak zo min mogelijk gebruik van vouchers. Leef je in in je doelgroep! Maak je bijvoorbeeld een goodiebag voor vrouwen, stop er dan niet van alles in voor man en kinderen.

De trends vind je op internet

Voor het vinden van de beste geschenken is inspiratie opdoen belangrijk. ‘Ga googelen, kijk naar bloggers, volg mensen op Instagram en speur het web af naar leuke ideeën. Op internet zijn de trends te vinden. Sites om inspiratie op te doen zijn bijvoorbeeld Flauvourites, een selectie van de trendy websites en Promz, een platform voor actiemarketing en promotionele producten.’

Mensen willen beleven

Uitkijken is het volgens Berlips met vouchers, digitale geschenken en -goodiebags. Niet voor niets staan dit soort geschenken vaak synoniem voor teleurstelling. ‘Je wilt mensen het gevoel laten ervaren van het uitpakken van een kerstcadeau. Dat krijg je niet van een papiertje met tien codes. Mensen willen beleven.’